خانمي روي تخت دراز کشيده و چشمان خود را بسته است. پزشک در حال جوانسازي پوست صورت او با استفاده از روش هايفو مي باشد. بيمار يک کلاه مخصوص سبز رنگ به سر کرده است

هایفو چیست و چگونه انجام می شود

دسته بندیجوانسازی
تاریخ انتشار مقاله 1400.02.13
نام نویسندههیات تحریریه نوآوران سلامت

هایفو یا سونوگرافی متمرکز با شدت بالا ، یک روش زیبایی نسبتا جدید برای سفت کردن و جوانسازی پوست می باشد. در این مقاله با مزایا ، عوارض ، کاربرد ها ، مراقبت های قبل و بعد و هزینه انجام این روش غیر...

با گذشت زمان و افزایش سن، پوست در معرض انواع بیماری ها و اختلالات پوستی از جمله آفتاب سوختگی، ایجاد چین و چروک و زخم های آکنه، تغییرات رنگدانه ای مانند کک و مک، خورشید گرفتگی یا نمایان شدن رگ های خونی قرار می گیرد. علاوه بر این، پوست انسان ممکن است رنگ و درخشش قبل را از دست بدهد و احساس سفتی کمتری داشته باشد. یکی از روش های جوانسازی و زیبایی که برای درمان و رفع این قبیل مشکلات پوستی بسیار مفید است، روش هایفو (HIFU) می باشد. در ادامه به معرفی و بررسی کامل این روش زیبایی و درمانی از جمله بررسی روش انجام ، کاربرد ها ، عوارض ، مزایا ، مراقبت های قبل و بعد و هزینه انجام آن می پردازیم.

ویدئو بالا به نحوه انجام هایفو تراپی صورت با استفاده از دستگاه هایفو پرداخته است.

هایفوتراپی چیست

هایفو یا سونوگرافی متمرکز با شدت بالا (High-intensity focused ultrasound) ، یک روش زیبایی نسبتاً جدید برای سفت کردن پوست می باشد که برخی پزشکان آن را جایگزینی غیرتهاجمی و بدون درد برای لیفت صورت می دانند. این ماده از انرژی اولتراسوند برای تحریک تولید کلاژن استفاده کرده که منجر به سفت شدن پوست می شود. هایفوتراپی بیشتر به دلیل کاربرد در درمان تومور شناخته شده است. این روش زیبایی در سال 2009 تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را برای لیفت ابرو گرفنه است. تاکنون مشخص شده است که هایفوتراپی یک درمان امیدوار کننده است که می تواند جایگزین لیفت صورت شود؛ به ویژه در افراد جوان که نمی خواهند خطرات و زمان طولانی بهبودی عمل های جراحی را داشته باشند. لازم به ذکر است هایفو برای افرادی که موارد شدیدتر افتادگی پوست دارند، به خوبی کار نخواهد کرد.

خانمي روي تخت با چشمان بسته دراز کشيده و پزشک در حال جوانسازي پوست صورت او با استفاده از هايفو تراپي است. پزشک دستکش مشکي به دست دارد و بيمار يک هدبند مشکي به سر کرده است.

جوانسازی صورت به روش هایفوتراپی

روش انجام هایفو چگونه است

هایفوتراپی با دستگاه هایفو خانگی انجام می شود. در روش سونوگرافی متمرکز با شدت بالا ، از امواج صوتی با انرژی و فرکانس بسیار بالا که روی یک نقطه متمرکز هستند، استفاده می کنند. این امواج با یکدیگر برخورد کرده و مقدار عظیمی انرژی را بلافاصله آزاد می کنند. این انرژی، آزاد و به گرما تبدیل شده و باعث افزایش فوری دما می شود. هنگامی که سلول های ناحیه مورد نظر به دمای مشخصی برسند، آسیب می بینند. این آسیب سلولی در تولید بیشتر کلاژن (پروتئینی که ساختار پوست را فراهم می کند) موثر است. از آنجا که پرتوهای فراصوت با فرکانس بالا بر روی یک محل بافت خاص در زیر سطح پوست متمرکز شده اند، هیچ گونه آسیبی به لایه های بالا و مجاور پوست وارد نمی شود.

خانمي روي تخت خوابيده است و پزشک در حال انجام هايفو بر روي پوست پيشاني خانم مي باشد.

چگونگی عملکرد هایفو بر روی پوست

برای درمان سرطان پروستات، درجه حرارت می‌تواند تا 100 درجه سانتیگراد افزایش یابد، که منجر به از بین رفتن سرطان می شود. علاوه بر این، ماهیت نوسانی این امواج، نوسانات سریعی را در خود بافت سرطانی ایجاد می کند. این عمل منجر به فرایندی می شود که کاویتاسیون نام دارد؛ فرایندی که برای سلول های سرطانی کشنده است. با ترکیب این دو ویژگی منحصر به فرد و تمرکز آن ها بر روی بافت سرطانی، بلافاصله می توان سرطان را از بین برد. یکی از مهم ترین جنبه های این روش جوانسازی آن است که هافو مانعی برای استفاده از جراحی یا پرتو درمانی ایجاد نمی‌ کند.

ساز و کار روش هايفو بر روي پوست

عملکرد HIFU

با استفاده از گرمای حرارتی تولید شده بوسیله‌ ی فناوری اولتراسوند متمرکز بر شدت بالا ، می‌توان سلول های چربی را به طور دائمی و با دقت از بین برد. اثر حرارتی به عمق بافت چربی زیر جلدی نفوذ می کند تا به طور خاص و موثر مناطق مورد نیاز را هدف قرار دهد. در طی این درمان بدون توقف و بی خطر، پرتویی از انرژی اولتراسوند با شدت بالا به منطقه مورد نظر در زیر پوست هدایت می شود و احساس خارش ایجاد می کند.

با تنظیم انرژی سونوگرافی، فقط محدوده 7 و 13 میلی متر در زیر سطح پوست مورد هدف قرار می‌گیرد و بدین ترتیب از سوختگی یا اسیب به پوست جلوگیری می شود (دلیل این کار این است که این روش فقط بر روی سلول های چربی شما کار می کند بدون اینکه سطح پوست شما را تحت تأثیر قرار دهد. سپس، پاسخهای التهابی و درمانی بدن شما شروع می شود. سلول های خاصی به نام ماکروفاژ، سلول های چربی آسیب دیده را می بلعند. سپس ماکروفاژ ها چربی را به کبد منتقل می کنند و بدن شما به طور طبیعی آن را دفع می کند) بنابراین برای همیشه از بین می روند.

خانمي دست هاي خود را در زير چانه قرار داده است. ايت خانم بسيار جوان است و موهاي زيبايي دارد.

کاربرد هایفو در جوانسازی و درمان

مانند عمل آر اف که می تواند توسط دستگاه آر اف خانگی خانگی در خانه انجام شود.  برای انجام هایفو نیز می توان از دستگاه مینی هایفو استفاده نمود. کیفیت و قیمت دستگاه هایفو خانگی  که خریداری می کنید در به صرفه بودن انجام کار جوانسازی در خانه تعیین کننده است.

انواع کاربرد هایفو در زیبایی و درمان

هایفو کاربرد ها و موارد استفاده بسیاری برای زیبایی و درمان مشکلات پوستی و بیماری ها دارد. در ادامه به بررسی کاربرد این روش در جوانسازی و درمان می پردازیم.

کاربرد هایفو در زیبایی و جوانسازی

روش غیر جراحی و کم خطر هایفو در زیبایی پوست و بدن کاربرد های زیر را دارد:

  • سفت م محکم کردن پوست گردن
  • کاهش و رفع جای جوش و اسکار
  • رفع افتادگی پلک و کشیدن ابرو
  • بهبود و صاف کردن چین و چروک های صورت
  • صاف و سفت کردن پوست سینه
  • کاهش وزن و لاغری نواحی شکم، ران داخلی، پشت ران، لگن و بازوها
خانم جواني کلاه مخصوصي به سر کرده است و روي تخت دراز کشيده است. او در حال لبخند زدن مي باشد و پزشک در حال زيباسازي و سفت کردن پوست صورت خانم است.

استفاده از روش هایفوتراپی در درمان بیماری ها

استفاده از روش هایفوتراپی برای درمان بیماری

از هایفو درمانی ، برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند. موار درمانی این روش غیر تهاجمی و ایمن در ادامه گفته شده است.

  • اختلالات عصبی

یکی از اولین کاربردهای هایفو ، درمان بیماری پارکینسون در دهه 1940 بود. اگرچه در آن زمان بی اثر بود، ولی این روش درمانی توانایی شناسایی آسیب را داشت. استفاده از یک سیستم سونوگرافی متمرکز در اسرائیل ، کانادا ، اروپا ، کره و روسیه برای درمان تومور اساسی، درد نوروپاتیک و لرزش پارکینسون تایید شده است. این روش، درمان مغز بدون نیاز به برش یا اشعه را امکان پذیر می سازد.

  • آدنومیوز رحم و فیبروم

درمان فیبروئید های رحمی با روش هایفو ، مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2004 قرار گرفته است. مطالعات نشان داده است که هایفو تراپی در این مورد بسیار ایمن و موثر است و سبب رفع علائم بیماری شده و حداقل تا دو سال هیچ گونه عوارض جانبی برای آن ها ایجاد نمی‌ شود.

  • سرطان

در مواردی که دسترسی به تومور های سرطانی سخت است، استفاده از امواج سونوگرافی متمرکز با شدت بالا گزینه‌ی مناسبی است. از جمله برای درمان سرطان روده، مغز و کبد و تومور های مغز استخوان، پستان، لوزالمعده، رکتوم، کلیه، بیضه ها، پروستات مناسب است. تاثیرات هایفوتراپی در سرطان کبد مورد بررسی قرار گرفته و نتایج این بررسی ها نشان می‌دهد که این روش درمانی بسیار موثر و مثبت واقع شده است.

  • اسر ابسکوپال

در طی درمان سرطان کبد متاستاز شده با روش هایفو در نقاطی که از نقطه کانونی دور هستند، پاسخ های ایمنی مشاهده شده است. اگرچه ساز و کار این پاسخ ناشناخته است  اما تصور می شود که با انتشار آنتی ژن های تومور، ایمنی قابل قبولی از طریق هیستوتریپسی ایجاد شود.

  • مراقبت تسکینی

آزماش ها نشان داده است که روش هایفو ، اثرات تسکینی نیز دارد. سازمان CE استفاده از این روش درمانی را برای درمان تسکینی متاستاز استخوان و سرطان پانکراس پیشرفته تایید کرده است.

خانم در تصوير از عوارض انجام روش هايفوتراپي رنج مي برد

عوارض جانبی روش هایفوتراپی

عوارض روش هایفو در زیبایی و جوانسازی

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که هایفوتراپی نسبت به سایر روش های درمانی عوارض جانبی کمتری دارد. ممکن است به مدت 3 تا 4 روز پس از انجام هایفو کمی احساس ناراحتی یا درد داشته باشید. همچنین ممکن است باعث ایجاد درد در اطراف مجرای پشتی شود، اما این خفیف است و مدت زیادی طول نمی کشد. اما ادامه درد یا تشدید آن غیر معمول است. معمولا عوارض جانبی این روش زیبایی و درمانی عبارتند از:

  • ورم
  • بی حسی
  • سرخی
  • کبودی
  • جوش های بنفش
  • اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی در 30 درصد بیماران.
  • مشکلات انزال، از جمله انزال احتمالی رتروگراد (داخلی)
  • بی اختیاری ادرار
  • تکرر ادرار و سوزش
  • بی اختیاری رکتوم ، سوزش و خونریزی
  • عفونت پروستات

بدیهی است که خرید دستگاه هایفو خانگی مناسب، با کیفیت عملکرد بالا، در کاهش ریسک و عوارض جوانسازی و ترمیم پوست بسیار تاثیر گذار است.

موارد منع استفاده از روش جوانسازي هايفو براي برخي افراد

موارد منع انجام هایفو برای افراد

هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب نیست

استفاده از روش هایفو ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. به طور کلی، این روش در افراد بالای 30 سال که دارای شلی پوست ملایم تا متوسط ​​هستند، بهترین نتیجه را دارد. افرادی که دارای پوست آسیب دیده توسط نور هستند و یا شلی پوستشان دارای درجه بالایی است، ممکن است قبل از دیدن نتایج ، به چندین روش درمانی نیاز داشته باشند. به طور معمولا افراد زیر باید با مشورت پزشک هایفوتراپی را انجام دهند:

  • افراد مسن که شلی شدید پوست یا پوست بسیار آویزان بر روی گردن دارند
  • افراد مبتلا به عفونت و ضایعات پوستی باز در ناحیه های مختلف بدن
  • افراد دارای آکنه شدید یا کیستیک و کاشت های فلزی در ناحیه درمان
نتايج قبل و بعداز انجام هايفو بر روي پوست پيشاني

اثرات شگفت انگیز روش هایفو در رفع خطوط روی پیشانی

مزایا و نتایج جوانسازی با روش هایفوتراپی

روش سونوگرافی متمرکز با شدت بالا ، به خاطر مزایا و نتایج شگفت انگیزی که برای پوست و بدن دارد، میان مردم و پزشکان بسیار محبوب شده است. از جمله این فواید این روش زیبایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش چین و چروک پوست صورت
  • درمان افتادگی پوست گردن (گاهی اوقات گردن بوقلمون نیز نامیده می شود)
  • بلند کردن گونه ها، ابرو ها و پلک ها
  • افزایش تعریف خط فک
  • محکم کردن دکلته
  • صاف کردن پوست
  • غیرتهاجمی
  • بدون نیاز به جراحی های سنگین و زمان بر
  • دارای خطر کمتر نسبت به روش های مشابه
  • بدون تابش یونیزان
  • زمان بهبودی سریعتر
  • دقت بالا و بدون عوارض جانبی حاد
خانمي در حال گذاشتن پماد بر روي زخم روي لب خود مي باشد که بر اثر عوارض انجام هايفو بوجود آمده است

اقدامات قبل و بعد از هایفو

مراقبت های قبل و بعد از انجام هایفو

اهمیت بسیار زیاد انجام مراقبت های قبل و بعد از انجام روش هایفو ، به دلیل بروز عوارضی است که ممکن است پس از درمان ایجاد شود. بنابراین برای گرفتن نتایج بهتر و موثر تر، مهم است که اقدامات پس درمان را دقیقاً دنبال کنید. لازم به ذکر است که تنبلی در انجام مراقبت های مربوط به عمل، ممکن است منجر به هایپرپیگمنتیشن شود.

مراقبت های قبل از انجام هایفوتراپی

برای داشتن یک عمل بدون خطر و ایمن، لازم است که قبل از انجام هابفو نکات زیر را رعایت کنید:

  • قرار نگرفتن در معرض آفتاب که برنزه شدن پوست می شود.
  • استفاده از تمام مواد شیمیایی که باعث تحریک پوست می شوند باید خودداری شود.
  • خودداری از مصرف آنتی بیوتیک قبل از درمان؛ زیرا برخی از آنتی بیوتیک ها باعث می شوند که به نور حساس شوید و می بایست پروسه درمان را 2 هفته به تعویق بیاندازید.
  • قبل از درمان از آرایش کردن پوست و مرطوب کردن آن بپرهیزید.
  • توصیه می شود بیمارانی که ترس و اضطراب دارند، حتما همراهی با خود داشته باشند.

اقدامات بعد از انجام هایفودرمانی

مهم است که پس از انجام هایفو از بدن خود مراقبت کنید تا از بروز عوارض جانبی که می توانند نتایج درمان را کاهش دهند، جلوگیری کنند. پس می بایست به رعایت موارد زیر پایبند باشید تا بهترین نتیجه را از عمل بگیرید.

  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • پوست خود را نخراشیده یا نکشید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • دوش آب گرم نگیرید. (در صورت امکان زیاد حمام نکنید.)
هزينه و انجام روش هايفو براي جوانسازي و درمان

هزینه انجام عمل هایفو

هزینه انجام هایفوتراپی

هزینه انجام روش هایفو ، به منطقه تحت درمان و موقعیت جغرافیایی شما و همچنین تعداد کل جلسات مورد نیاز برای دستیابی به نتایج مطلوب بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت باید با مراکزی که در منطقه شما خدمات هایفودرمانی  ارائه می‌ دهند صحبت کنید. به احتمال قوی این روش زیبایی تحت پوشش بیمه درمانی شما نخواهد بود.

به عنوان یک نتیجه گیری می توان هایفو را یک روش ایمن، موثر و بی خطر برای سفت کردن پوست بدن در نظر گرفت. در این روش درمانی زیبایی هیچ جای برش و زخم وجود ندارد و هیچ زمان استراحت یا بهبودی لازم نیست. همچنین هزینه انجام هایفو بسیار ارزان تر از لیفت صورت است. اغلب افراد ظرف سه ماه پس از آخرین مداوا به نتایج دلخواه می‌رسند.
البته باید در نظر گرفت که هایفوتراپی درمانی معجزه آسا برای پیری نیست. این روش برای بیماران مبتلا به شلی پوست ملایم تا متوسط ​​مناسب است و ممکن است لازم باشد طی یک تا دو سال این روند را تکرار کنید؛ زیرا روند پیری به صورت طبیعی انجام می شود. اگر پیرتر هستید و دچار افتادگی و چین و چروک شدید پوست می شوید، هایفو نمی تواند برای شما معجزه کند.

منبع:  americanhifu , healthline , illumiatherapeutics

هیات تحریریه نوآوران سلامت نگاه شما را ارج می نهد

برچسب ها :

محصولات مرتبط

این محصولات نیز ممکن است مورد پسند شما باشد

مقالات هم پیوند

اعضای هیات تحریریه نوآوران سلامت مفتخرند که مطالب دیگری در این زمینه تقدیم شما نموده اند

سوالات متداول

ممکن است پاسخ خود را در بین سوالات متداولی هم پیوند با این موضوع بیابید

01هایفو چگونه عمل می کند؟

هایفو تراپی یا سونوگرافی متمرکز با شدت بالا ، به صورت پرتوهای ریزی در پوست منتشر می شود. این پرتو ها در عمق های مختلف زیر پوست جمع می شوند و منبعی کوچک از انرژی گرمایی ایجاد می کنند. گرمای تولید شده باعث تحریک کلاژن شده و رشد و ترمیم آن می شود. کلاژن اصلی ترین عامل جوانسازی پوست می باشد. با افزایش سن، نقش فعال کلاژن کاهش می یابد که با شل شدن پوست صورت ، این نقش را مشاهده خواهید کرد. سپس، با فعال شدن مجدد کلاژن توسط هایفوتراپی ، پوست شما احساس و ظاهر سفت تری پیدا می کند.

02بعد چه مدتی می توانم اثرات هایفو را مشاهده کنم؟

نتایج هایفوتراپی در 20 روز اول پس از درمان قابل مشاهده است. همچنین این نتایج تا چند هفته بعد از آن نیز ماندگاری دارند.

03به چند بار جلسه هایفو تراپی برای جوانسازی پوست نیاز دارم؟

تعداد جلسات هایفو درمانی ، به انتظارات شما از انجام عمل هایفو بستگی دارد. این روش می تواند نتایج طولانی مدت ایجاد کند، اما برخی از افراد ممکن است با توجه به قسمتی از بدن که می خواهند عمل را انجام دهنده و موارد دیگر، از یک جلسه درمانی بیشتر نیز استفاده کنند. با این حال، بیشتر افراد با یکبار انجام هایفوتراپی نتایج آن را مشاهده می کنند.

04پس از انجام هایفو تراپی به دوره ریکاوری نیاز است ؟

خیر ، هایفو تراپی از روش های زیبایی است که پس از آن بلافاصله می توان به زندگی عادی بازگشت.

05هایفو تراپی به چه میزانی برای افتادگی و شلی پوست مناسب است ؟

از هایفو تراپی به صورت تخصصی برای رفع و اصلاح افتادگی و شلی پوست استفاده می شود. بازده خروجی هایفوتراپی برای رفع شلی پوست بسیار بالا می باشد.

نظرات کاربران

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم، ثبت پاسخ هیات تحریریه را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 2 3 4 5

  • کوثر علومی 1400.03.31

    سلام. برای انجام هایفو صورت در خانه از چه دستگاهی استفاده میکنن؟

    پاسخ دهید
    • هیات تحریریه نوآوران سلامت 1400.03.31

      سلام و روز بخیر خدمت کاربر گرامی. برای انجام هایفوتراپی صورت در خانه معمولا از دستگاه مینی هایفو خانگی استفاده می کنند. برای اطلاع بیشتر از قیمت و مشخصات دستگاه، به لینک خرید دستگاه هایفو خانگی مراجعه نمایید.

      پاسخ دهید
  • آریانا 1400.04.19

    وقت بخیر… انجام هایفو چه عوارضی برای بدن داره؟؟؟

    پاسخ دهید
    • هیات تحریریه نوآوران سلامت 1400.04.19

      سلام. هایفوتراپی عملی بی خطر است اما ممکن است عوارض احتمالی از جمله ورم، بی حسی، سرخی، کبودی و جوش های بنفش بر روی پوست ایجاد شود.

      پاسخ دهید
  • مهتاب 1400.04.28

    سلام
    می خواستم بدونم استفاده از هایفو برای رفع لک و کک و مک باعث ایجاد سوختگی پوست نمیشه ؟

    پاسخ دهید
    • هیات تحریریه نوآوران سلامت 1400.04.28

      سلام و درود
      خیر ، هایفو تراپی نسبت به سایر روش های احیای پوست دارای عوارض کمتری می باشد. این بخاطر عمق کمی از پوست است که توسط دستگاه هایفو مورد هدف قرار می گیرد.

      پاسخ دهید
  • marzisabohi 1400.08.05

    سلام و درود
    قیمت دستگاه هایفو در انواع مختلف رو قصد دارم جویا بشم
    اگه میشه اعلام کنید
    با تشکر

    پاسخ دهید
    • هیات تحریریه نوآوران سلامت 1400.08.05

      سلام و درود
      برای دستیابی به قیمت دستگاه هایفو در انواع مختلف ، لطفا به بخش فروشگاه مراجعه بفرمائید.

      پاسخ دهید
  • nazanin 1400.10.09

    سلام
    برای خرید دستگاه هایفو از کجا باید اقدام کنم ؟

    پاسخ دهید
    • هیات تحریریه نوآوران سلامت 1400.10.09

      سلام و درود
      برای خرید دستگاه هایفو ، به راحتی هر چه تمام تر می توانید با مراجعه به بخش فروشگاه سایت نوآوران سلامت و ثبت سفارش خود ، آن را تهیه کنید.

      پاسخ دهید
ضمانت اصل بودن کالا
ارسال سریع
بسته بندی سلامت
مشاوره و پشتیبانی

نوآوران سلامت سربلندی مردم ایران سرافراز را آرزو دارد ©2020