آشنایی با مشکلات ریشه و عفونت پالپ دندان

مشکلات و بیماری های ریشه دندان

دسته بندیدهان و دندان
تاریخ انتشار مقاله 1400.11.17
نام نویسندههیات تحریریه نوآوران سلامت

پالپ و ریشه دندان از آسیب پذیر ترین بخش های دندان به شمار می آید. رعایت نکات بهداشتی و سلامت دهان و دندان می تواند در جلوگیری از بیماری های ریشه و پالپ دندان کمک بزرگی به ما کند. عفونت پالپ دندان...

پالپ و ریشه دندان از آسیب پذیر ترین بخش های دندان به شمار می آید. رعایت نکات بهداشتی و سلامت دهان و دندان می تواند در جلوگیری از بیماری های ریشه و پالپ دندان کمک بزرگی به ما کند. عفونت پالپ دندان و پیشروی آن تا ریشه دندان و همچنین تجمیع باکتری اطراف ریشه که به آبسه معروف است از اصلی ترین دلایل تخلیه پالپ دندان و پرسازی آن می باشد. در این نوشته قصد داریم به بیماری ها و مشکلات پالپ و ریشه دندان و روش درمان آن بپردازیم.

پالپ ملتهب و آسیب دیده دندان در کنار پالپ سالم

دندان های ما شامل قسمت های مختلفی از جمله مینا ، عاج و پالپ می باشند. در زیر مینای دندان بخش عاج قرار گرفته و درون عاج فضایی شامل عصب و شبکه رگ های خونی بوده که به آن پالپ گفته می‌شود. پالپ شاخه‌ اصلی اعصاب و عروق از سمت ریشه دندان ناشی شده و تغذیه و مینا سازی دندان را بر عهده دارد.

پالپ دندان بسیار حساس بوده و صدمه دیدن آن می تواند درد شدیدی را در ناحیه دندان ها و دهان ایجاد کند. این بافت نرم در مواقع بسیاری تحت تأثیر باکتری و پلاک های رسوخ کرده به سطح دندان عفونی شده و عفونت را به استخوان کنار ریشه دندان منتثل می کند. عموماً صدمه دیدن پالپ  دندان شروع تخلیه ، پاکسازی و پر کردن آن می باشد.

مشکلات ریشه و پالپ دندان

عفونت ریشه دندان به سبب پلاک و باکتری های نفوذ کرده از سطح مینای دندان به دررون آن ایجاد شده که اگر از پیشروی آن جلوگیری نشود در مراحل گوناگونی به دندان و ریشه آن صدماتی وارد می کند. عفونت پالپ دندان شامل دو مرحله است. در مرحله اول هنوز پالپ خیلی ملتهب و عفونی نشده و قابل بازگشت بوده اما در مرحله بعدی که با درد بسیار شدیدی همراه می باشد این بافت خونی و رگی قابل بازگشت نبوده و نیاز به روت کانال تراپی دارد.

روند آبسه پری اپیکال

مراحل ایجاد آبسه پری اپیکال

پالپیت برگشت ناپذیر دندان

پالپیت برگشت ناپذیر دندان شامل عفونت و التهاب شدید پاپ دندان بوده که عموما با درد شدیدی همراه می باشد. پالپیت برگشت ناپذیر دندان به مرحله ای از عفونت پالپ و مغز دندان گفته می شود که در آن ریشه دندان باید تخلیه شود و با ترمیم های ساده و متعارف نمی توان پالپ را نجات دادو

در این مرحله ابتدا عصب کشی صورت گرفته و بافت همبند عصبی داخلی دندان که به پالپ معروف است تخلیه می شود و سپس برای حفظ ساختار دندان و جلوگیری از سرایت عفونت به سایر دندان ها ، داخل آن را با مواد مخصوصی آمالگام و یا جیوه پر می کنند.

پالپیت برگشت پذیر دندان

پالپیت برگشت پذیر با التهاب خفیف پالپ دندان شکل میگرد و همانطور که از آن نام آن مشخص است نیاز به تخلیه و روت کانال تراپی دندان ندارد و تنها با یک ترمیم ساده می توان از پیشروی آن جلوگیری کرد. مراقبت ها ، رعایت موارد بهداشتی  و معاینات منظم دندانپزشکی از اقداماتی است که باعث می شود درمان به معالجه عصب نیاز نداشته باشد و با یک ترمیم ساده درمان شود.

آبسه پری اپیکال

آبسه ریشه دندان یا پری اپیکال

 آبسه دندان

آبسه دندان شامل سه حالت مزمن  بوده که در لثه و ریشه دندان شکل می گیرد.  این مشکل که ناشی از تجمیع و رسوخ پلاک به دندان و لثه و فعالیت باکتری هامی باشد بیشتر در ریشه دندان شکل می گیرد که می تواند تورم و درد شدیدی ایجاد کند.  با هجوم باکتری‌ها به داخل پالپ دندان و آلوده ساختن آن ساختارهای کیسه مانندی پر از چرک و باکتری  به نام آبسه پری اپیکال در اطراف ریشه دندان ایجاد می شود.

 ساختار آبسه چه در ریشه دندان و چه در لثه همراه با علائمی نظیر بوی بد دهان ، تورم و تجمیع باکتری و چرک در ناحیه لثه و ریشه دندان همراه می باشد. برای رفع آبسه دندان متخصص دهان و دندان، ریشه دندان را طی روت کانال تراپی یا همان درمان ریشه دندان تخلیه کرده و با اینکار عفونت و باکتری های تجمیعی در ریشه دندان از بین می روند.

پالپ ملتهب و درد ناشی از آن

درد مهمترین نشانه التهاب و عفونت پالپ دندان

علائم وجود عفونت در ریشه و پالپ دندان

وجود مشکل و بیماری در پالپ و ریشه دندان عموماً با علائم و نشانه هاییی همراه است که در ادامه قصد داریم به تعدادی از مهمترین این نشارنه اشاره ای داشته باشیم .

  • درد و حساسیت ناشی از بایت و گاز زدن
  • وجود درد هنگام نوشیدن نوشیدنی های سرد و گرم
  • وجود بوی بد دهان به طور ناگهانی
  • تورم لثه کنار ریشه دندان ها
  • ظهور ناگهانی درد در ناحیه دندان
پوسیدگی دندان عامل اصلی عفونت پالپ

پوسیدگی عامل اصلی ایجاد کننده عفونت پالپ دندان

عوامل عفونت زا در پالپ دندان

عوامل مختلفی می تواند به عنوان عامل ایجاد بیماری و عفونت در پالپ و ریشه دندان باشد. البته عامل اصلی صدمه دیدن پالپ و ریشه دندان پوسیدگی مینای آن ناشی از تجمیع پلاک و باکتری می باشد. در ادامه قصد داریم مهم ترین عوامل ایجاد کننده عقونت در پالپ دندان را مورد بررسی قرار دهیم.

  • تاخیر در ترمیم پوسیدگی مینای دندان
  • ضربه ناگهانی ماننده توپ فوتیال به دندان
  •  ضربه قاشق و یا شکستن تخمه، پسته و بادام،
  •  شکستگی و ترک دندان بواطه سرد و گرم شدن دندان
  • بیماری های پریودنتال از عوامل صدمه زا برای پالپ دندان
تخلیه عفونت دندان و پرسازی آن

تخلیه عفونت و پرسازی ریشه دندان

مراحل درمان بیماری های ریشه دندان

ریشه و پالپ دندان در صورتی که خیلی ملتهب و عفونی نشده باشد با یک ترمیم ساده و سریع درمان می شود اما اگر التهاب و عفونت پالپ به قدری باشد که با ترمیم مرتفع نگردد نیز به یک درمان با مراحل مشخص می باشد. در ادامه به مراحل درمان ریشه و پالپ دندان خواهیم پرداخت.

  • بی حسی دندان و لثه اطراف آن با تزریق مود بی حس کننده
  • تشخیص تعداد کانال دندان و تعیین طول ریشه های آن
  • پاکسازی و تخلیه ریشه دندان با استفاده از دریل مخصوص
  • پر کردن حفره تمیز شده دندان به وسیله مواد مخصوص
  • استفاده از روکش سراسری دندان در صورت موافقت بیمار

لازم بذکر است  تعداد ریشه دندان ها ببه طور متعارف دارای یک تا سه مجرا بوده که البته برای بعضی ها نیز بیشتر هم می باشد.  بطور طبیعی دندانهای قدامی دارای یک ریشه، دندان های آسیای کوچک دارای یک یا دو ریشه و دندان های آسیاب بزرگ دارای سه و یا چهار ریشه می باشند.

پر کردن دندان پس از تخلیه پالپ

ترمیم دندان پس از عفونت پالپ آن

دندانپزشک پس از بی حس سازی لثه و برداشتن پوسیدگی اقدام به تخلیه پالپ کرده و سپس با  مواد مخصوصی آنرا پر می کند.  نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که در حین تخلیه پالپ ملتهب و عفونی تا زمانی که متخصصص از تخلیه کامل عفونت موجود در دندان اطمینان حاصل نکند باید این کار را تکرار کند.

مراقبت ها جهت پیشگیری از مشکلات پالپ و ریشه دندان

برای اینکه به عفونت شدید پالپ دندان دچار نشویم و از عصب کشی و پر کردن دهان نجات پیدا کنیم بهتر است به موارد توجه کنیم. در ادامه به چند توصیه برای جلوگیری از عفونت و بیماری های ریشه دندان اشاره  خواهیم داشت.

  • رعایت بهداشت دندان و دهان از جمله مسواک زدن و کشیدن نخ دندان
  • پرهیز از مصرف خوراکی های پلاک زا و ضد مینای دندان
  • محافظت از دندان ها در مقابل ضربه و تروما در موقعی های گوناگون
  • چک کردن و رسیدگی به وضعیت دندان ها هر شش ماه یکبار
  • مشورت با پزشک متخصص دندان پزشک با فاصله زمانی مرتب
هزینه رفع عفونت پالپ دندان

هزینه درمان ریشه و پالپ دندان

هزینه درمان ریشه دندان

هرینه درمان ریشه دندان به میزان عفونت ، التهاب و درجه آسیب دیدگی پالپ و ریشه دندان وابسته است. همچنین کیفیت تجهیزات و مواد مورد استفاده ، تخصص پزشکی و شهر محل درمان ریشه دندان وابسته است. درمان ریشه دندان با توجه به اینکه یک رویکرد درمانی بوده و روشی زیبایی محسوب نمی شود ، مشمول بیمه خدمات درمانی نیز می باشد.

به عنوان نتیجه گیری مشکلات ریشه و پالپ دندان از شایع ترین و همه گیر ترین بیماری های دندان و دهان محسوب شده که آشنایی با ان ها به منظور رعایت نکات بهداشتی جهت جلویگیری از عفونت پالپ دندان بسیار مهم می باشد. مشکلات نارسایی ریشه و پالپ دندان انواع مختلفی داشته که در این نوشته سعی کردیم به آن ها بپردازیم. همچنین علائم و عوامل ایجاد کننده بیماری های پالپ و ریشه دندان را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

منبع:  healthline

هیات تحریریه نوآوران سلامت نگاه شما را ارج می نهد

مقالات هم پیوند

اعضای هیات تحریریه نوآوران سلامت مفتخرند که مطالب دیگری در این زمینه تقدیم شما نموده اند

نظرات کاربران

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم، ثبت پاسخ هیات تحریریه را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مشکلات و بیماری های ریشه دندان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 2 3 4 5

ضمانت اصل بودن کالا
ارسال سریع
بسته بندی سلامت
مشاوره و پشتیبانی

نوآوران سلامت سربلندی مردم ایران سرافراز را آرزو دارد ©2020