عصب کشی دندان و مراحل و هزینه آن

دسته بندیدهان و دندان
تاریخ انتشار مقاله 1400.11.19
نام نویسندههیات تحریریه نوآوران سلامت

پوسیدگی دندان در طولانی مدت می تواند به ریشه آن آسیب رسانده و موجب از دست رفتن و تخریب کامل دندان شود. برای جلوگیری از نابودی کامل دندان باید عصب کشی صورت بگیرد. عصب کشی علاوه بر متوقف سازی درد...

پوسیدگی دندان در طولانی مدت می تواند به ریشه آن آسیب رسانده و موجب از دست رفتن و تخریب کامل دندان شود. برای جلوگیری از نابودی کامل دندان باید عصب کشی صورت بگیرد. عصب کشی علاوه بر متوقف سازی درد ناشی از پالپ ملتهب و عفونی قادر است از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری کرده و دندان را حفظ کند. در این نوشته قصد داریم به معرفی عصب کشی دندان ، مراحل ، مراقبت ها و هزینه آن بپردازیم.

عصب کشی و روت کانال تراپی دندان

عصب کشی و روت کانال تراپی دندان

عصب کشی دندان چیست

عصب کشی دندان یا روت کانال تراپی روندی شامل حذف بخش نرم و درونی دندان با نام پالپ می باشد. پالپ از اعصاب ، بافت همبند و عروق خونی تشکیل شده و وظیفه رشد و محافظت از دندان را عهده دار می باشد.

 عصب کِشی دندان یا روت کانال برداشتن پالپ عفونی و ملتهب با هدف معالجه ریشه دندان است. عصب کشی به هنگام عفونت پالپ دندان شامل عصب و عروق خونی، انجام می گیرد.

در این روند پالپ دندان حذف و پس از پاکسازی مهر و موم می شود. به عبارتی عصب کشی درمان دندانی است که بواسطه پوسیدگی و عفونت شدید در معرض از دست رفتن است. هدف از عصب کشی دندان علاوه بر متوقف سازی درد شدید، حفظ دندان به جای کشیدن آن می باشد.

پالپ عفونی شده دندان

پالپ آسیب دیده دندان

علت عصب کشی و برداشتن پالپ دندان

پالپ دندان در صورت آسیب دیدن تجزیه شده و بدنبال آن باکتری ها در محفظه پالپ شروع به تکثیر کرده و باعث تخریب دندان می شوند. هدف اصلی عصب کشی ، جلوگیری از تخریب دندان و رفع نیاز به کشیدن آن می باشد. در ادامه به دلایل مختلف عصب کشی دندان می پردازیم.

  • ایجاد تورم و سرایت آن به سایر نواحی صورت، گردن یا سر
  • از دست دادن استخوان در اطراف نوک ریشه دندان
  • پوسیدگی بیشتر و شدیدتر دندان و سپس دندان های دیگر
  • آبسه دندان و تسری آن به نواحی مختلف لثه و دهان
  • ایحاد درد شدید و غیر قابل تحمل در ناحیه ریشه دندان و لثه
مراحل عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان پوسیده و ملتهب

مراحل عصب کشی دندان

فرآیند عصب کشی دندان شامل مواردی است که مجموعاً در مطب و توسط پزشک متخصص باید انجام بگیرد. دندانپزشک دندان ایجاد کننده درد را معاینه کرده و سپس برای تشخیص دقیق تر از  اشعه ایکس استفاده می‌کند. این پروسه شامل چند مرحله اساسی است که بسته به میزان پوسیدگی دندان می تواند کم و زیاد شود. به طور کلی می توانیم مراحل مختلف عصب کشی دندان را در موارد زیر تعریف کنیم.

  • بی حسی دندان
  • ایجاد سوراخ در دندان با دریل مخصوص
  • برداشتن پالپ ملتهب و عفونی
  • پاکسازی درون دندان با استفاده از آنتی بیوتیک
  • مهر و موم کردن دندان با مواد مخصوص
بی حس کردن دندان برای عصب کشی

تزریق بی حس کننده به لثه اطراف دندان

بی حسی دندان

در اولین مرحله عصب کشی دندان مقداری داروی بی حسی به لثه اطراف دندان پوسیده تزریق می شود. داروی بی حسی از بروز درد در طی روند عصب کشی دندان جلوگیری می کند.

چندین دهه پیش ، درمان دندان پوسیده بسیار دردناک بود اما با پیشرفت‌ دندانپزشکی و ظهور بی حس‌کننده‌ های موضعی ، درد از روند عصب کشی به کلی حذف شد.

ایجاد سوراخ در مینای دندان

پس از بی حس شدن کامل دندان ، برای دستیابی به محفظه پالپ دندان نیاز است با دریل های مخصوص سطح یا عاج دندان سوراخ شود. این مرحله از حساس ترین مراحل عصب کشی دندان بوده و نیازمند دقت و مهارت بسیاری می باشد.

مراحل اولیه عصب کشی دندان

مراحل اولیه عصب کشی دندان پوسیده

 برداشتن پالپ ملتهب

پس از بی حس سازی لثه و ایجاد سوراخ در عاج دندان و در دسترس قرار گرفته پالپ دندان نیاز به حذف پالپ عفونی و ملتهب می باشد. در این مرحله متخصص دندان پزشکی با استفاده از ابزار ویژه‌ای به نام فایل،  پالپ عفونی دندان را به کلی تخلیه می کند. این مرحله تا زمان دستیابی با کانال عصب و ریشه دندان اجرا می شود.

پاکسازی و تزریق آنتی بیوتیک

پس از اینکه پالپ عفونی دندان تخلیه شد به منظور جلوگیری از تشدید و سرایت عفونت نیاز است درون دندان به صورت دقیق پاکسازی شود. در این مرحله با استفاده از آنتی بیوتیک های مخصوص کانال باز شده دندان ضد عفونی می شود. پس از آن عفونت ایجاد شده سرکوب کند و روند تسری آن متوقف می شود.

مراحل ننهایی عصب کشی دندان

مراحل نهایی عصب کشی دندان

پر کردن پس از عصب کشی

پس از اکسازی و ضد عفونی شدن ککانال باز دندان و ریشه آن  دندانپزشک دندان را با خمیر سیلر و ماده ای مانند به نام گوتاپرکا مهر و موم می کند. دندان پزشک به کمک سیلانت درز ها را مسدود کرده تا کانال را از آسیب ناشی از بزاق حفظ کنند.

در آخرین مرحله برای پرسازی کامل دندان با مواد همرنگ دندان و بازسازی تاج آن اقدام می شود. لازم بذکر است در صورت موافقت متقاضی ، دندان پزشک یک روکش سراسری بر روی دندان نصب کرده تا از فروپاشی آن در رطول زمان جلوگیری شود.

علائمی که نشان می دهد دندان به عصب کشی نیاز دارد.

علائم هشدار دندان پوسیده و نیازمند عصب کشی

علائم نیاز به عصب کشی دندان

برای اینکه دندان بهمرحله عصب کشی برسد باید علائم و نشانه های به خصوصی از خود بروز دهد. اصلی ترین نشانه پوسیدگی دندان ، درد و تیره شدن آن است. در ادمه به علائم هشدار دهنده عصب کشی دندان اشاره خواهیم کرد.

  • درد شدید دندان هنگام جویدن یا اعمال فشار
  • تغییر رنگ دندان و تیرگی در بخش هایی از آن
  • حساسیت به دمای گرم یا سرد حتی پس از رفع گرما یا سرما
  • تورم و حساسیت در لثه های مجاور دنتدان پوسیده
  • ایجاد آفت و جوش های  مداوم یا عود کننده بر روی لثه

آیا عصب کشی دندان درد دارد

با توجه به اینکه در طول روند عصب کشی دندان ، بیمار بیهوش نشده و کاملاً بیدار است ، شاید فکر کنیم که عصب کشی دندان با درد همراه است ، در صورتی که این چنین نیست. داروی های بی حس کننده مخصوص و کارا باعث می شود که هیچ گونه دردی در هنگام عصب کشی حس نشود. تنها دردی که ممکن است در طول روند عصب کشی حس شود ، درد تزریق بی حس کننده خواهد بود.

پس از عصب کشی دندان چه باید کرد

مراقبت های پس از عصب کشی دندان

مراقبت های بعد از عصب کشی

پس از عصب کشی دندان و مهر و موم شدن دندان با مواد خاص و همچنین از بین رفتن دارو های بی حس کننده ، ممکن است در ناحیه دندان و لثه با بروز درد همراه شود.

این علائم بسیار رایج بوده و عموماً اط طریق مسکن هایی نظیر استامینفن و ایبوپرفن مرتفع می شود. در ادامه به مراقبت هایی که پس از عصب کشی دندان باید به آنها توجه شود اشاره خواهیم کرد.

  • عدم تحمیل فشار به دندان های عصب کشی شده
  • پرهیز از خوردن خوراکی های سفت و سخت و شکننده
  • پرهیز از عادات اشتباه نظیر جویدن ناخن و پلاستیک
  • رعایت موارد بهداشت دندان و دهان بصورت جدی تر
  • استفاده از خمیر دندان و دهان شوی حاوی فلوراید
  • تماس با پزشک در صورت بروز درد پس از عصب کشی

عموماً بهبودی بواسطه عصب کشی دندان و نتیجه گرفتن از آن بازده بالایی داشته و متقاضیان پس از آن سریعاً به زندگی عادی بر خواهند گشت.

هزینه عصب کشی دندان های تک کانال و چند کاناله

هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان تقریباً در همه جا ثابت بوده با این حال قیمت عصب کشی دندان وابسته به فاکتور های مختلفی می باشد. از جمله مواردی که در هزینه عصب کشی دندان تاثیر مستقیم دارد تعداد کانال دندان است. کانال های دندان از تک کانال تا سه و چهار کانال متغیر است که هر چه این تعداد بیشتر باشد هزینه عصب کشی بیشتر می شود.

لازم بذکر است با توجه به اینکه عصب کشی دندان روشی درمانی برای برداشتن پالپ عفونی دندان است و زیر مجموعه روش های زیبایی محسوب نمی شود ،  از این رو مشمول بیمه خدمات درمانی خواهد شد.

به عنوان نتیجه گیری برای جلوگیری از تخریب کامل دندان بر اثر پوسیدگی پالپ ، نیاز است عصب کشی انجام شود. عصب کشی دندان علاوه بر جلوگیری از تشدید عفونت و پوسیدگی و رسوخ آن به درون ریشه به توقف درد موضعی دندان نیز منجر می شود. ما در این مقاله به معرفی عصب کشی ، مراحل ، مراقبت ها و هزینه آن پرداختیم.

منبع: webmd ، healthline

هیات تحریریه نوآوران سلامت نگاه شما را ارج می نهد

مقالات هم پیوند

اعضای هیات تحریریه نوآوران سلامت مفتخرند که مطالب دیگری در این زمینه تقدیم شما نموده اند

نظرات کاربران

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم، ثبت پاسخ هیات تحریریه را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “عصب کشی دندان و مراحل و هزینه آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 2 3 4 5

ضمانت اصل بودن کالا
ارسال سریع
بسته بندی سلامت
مشاوره و پشتیبانی

نوآوران سلامت سربلندی مردم ایران سرافراز را آرزو دارد ©2020