درمان بیماری ها و آسیب های دهان و دندان

روش های درمانی دهان و دندان

دسته بندیدهان و دندان
تاریخ انتشار مقاله 1400.10.25
نام نویسندههیات تحریریه نوآوران سلامت

بهداشت دندان و دهان و پیشگیری های لازم در قبال آن برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم و حیاتی می باشد. با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های مناسب از جمله رژیم غذایی کم قند ، می توان خطر پوسیدگی دندان ،...

بهداشت دندان و دهان و پیشگیری های لازم در قبال آن برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم و حیاتی می باشد. با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های مناسب از جمله رژیم غذایی کم قند ، می توان خطر پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و از دست دادن دندان را تا حد بسیار بالایی کاهش داد.

با این حال همه ما در طول زندگی خود حداقل یک بار با مشکلات دهان و دندان مواجه می شویم. لذا شناخت انواع روش های درمان بیماری های لثه ، دندان و دهان بسیار حائز اهمیت می باشد. در این نوشته قصد داریم به این روش ها بپردازیم.

روش های درمانی دهان ، لثه و دندان

روش های درمانی بیماری های دهان و دندان

تشخیص بیماری های دهان و دندان قبل از درمان

شناسایی دقیق بیماری دندان و دهان قبل از اقدام های درمانی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. بیماری ها دهان  دندان در ابتدا با علائمی همراه هستند. این علائم باید به متخصص دهان و دندان اطلاع داده شود. دندانپزشک دهان و دندان را با استفاده از ابزار های کوچکی مانند آینه و پروب بازرسی می کند. آنها به دنبال مسائلی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و سایر شرایط هستند.

در برخی شرایط دندانپزشک شما ممکن است مفاصل فک و غدد لنفاوی گردن شما را نیز بررسی کند. اگر مشکل مشکوک دندانی به سختی قابل مشاهده باشد (به عنوان مثال، پوسیدگی احتمالی بین دو دندان در حال لمس، یا عفونت) ، ممکن است دندانپزشک نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس داشته باشد.

درمان و جراحی لثه

جراحی لثه

اما پس از تشخیص بیماری ، نوبت به درمان می رسد. در این نوشته روش ها درمانی دهان و دندان به صورت جداگانه مورد بحث و بررسی واقع شده است. ما ابتدا به انواع روش های درمان بیماری دهان و لثه پرداخته سپس به سراغ روش های درمانی بیماری ها و آسیب های دندان می رویم.

درمان بیماری های دهان و لثه

حتی اگر به خوبی از دندان‌ های خود مراقبت کنید ، باز هم ممکن است دچار مشکلات و آسیب های دهان و لثه شوید. امروزه روش های متنوعی برای رفع و درمان بیماری های لثه و دهان وجود دارد. در ادامه قصد داریم به این روش ها بپردازیم.

جراحی لثه

جراحی های لثه و دهان معمولاً برای درمان موارد جدی بیماری پریودنتال انجام می شود. برخی از جراحی ها نیز برای جایگزینی یا تعمیر لثه و دندان های از دست رفته یا شکسته ناشی از تصادف و صدمه دیدگی شدید انجام شوند. جراحی لثه یطور کلی شامل موارد زیر می باشد.

  • ترمیم استخوان فک و بافت های آسیب دیده مرتبط با لثه
  • جلوگیری از لق شدگی و افتادن دندان ناشی از پریودنتال عمقی
  • کاهش و ترمیم شکاف لثه بین دندانها با هدف حفظ صلابت دندان ها
  • از بین بردن باکتری ها ريال رخم شدید ، عفونت و التهابات بین دندان و لثه
مراحل فلپ لثه برای بالا کشیدن آن

مراحل فلپ لثه

جراحی فلپ لثه

در طی جراحی فلپ لثه ، جراح برش کوچکی در لثه ایجاد می کند تا بخشی از بافت لثه را بالا برده و تارتار و باکتری را از زیر لثه آن حذف کند. سپس فلپ به جای خود در اطراف دندان بخیه می شود. جراحی فلپ لثه یا جراحی کوچک کردن پاکت اطراف لثه، زمانی که میان لثه و دندان عفونت و التهاب و آبسه ایجاد شود مود استفاده قرار می گیرد.

همچنین از آن برای درمان پریودنتال عمقی (عفونت لثه که می تواند به لق شدن شدید دندان ها منجر شود) استفاده می شود.

پیوند استخوان لثه

پیوند استخوان زمانی لازم است که بیماری لثه باعث آسیب به استخوان اطراف ریشه دندان شما شود. دندانپزشک استخوان آسیب دیده را با یک پیوند جایگزین می کند که می تواند از استخوان خود شما، یک استخوان مصنوعی یا یک استخوان اهدایی ساخته شود.

پیونده بافت نرم لثه با استفاده از تکه ای از خود لثه

پیونده بافت نرم لثه با استفاده از بخشی از بافت آن

پیوند بافت نرم لثه

از پیوند بافت نرم لثه برای درمان لثه ‌های با بافت از دست رفته و افتاده استفاده می شود. در این نوع درمان ، دندانپزشک یک تکه کوچک از بافت دهان بیمار را بر داشته و آن را به قسمت هایی از لثه که از دست رفته است متصل می کند. این عمل علاوه بر اینکه نمود بسیار زیبایی به الگوی خنده می دهد ،بیشتر به استحکام بخشی و صلابت دهی دندان ها منجر می شود.

آنتی بیوتیک ها و پروبیوتیک ها

علائم عفونت لثه یا آبسه دندانی که به دندان های دیگر یا فک سرایت کرده است، ممکن است به دستور متخصص توسط آنتی بیوتیک ها درمان شود. آنتی بیوتیک به شکل دهانشویه، ژل، قرص خوراکی یا کپسول می تواند تجویز گردد. ژل آنتی بیوتیکی موضعی نیز ممکن است بر روی دندان ها یا لثه ها در طی مراحل جراحی اعمال شود.

از طرفی پروبیوتیک ها به خاطر نقششان در سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از ایجاد پلاک و بوی بد دهان شناخته شده اند. آنها همچنین به پیشگیری از انواع سرطان دهان و کاهش التهاب ناشی از بیماری لثه کمک می کنند.

درمان بیماری های دندان

درمان بیماری ها و فع مشکلات مربوط به دندان از مهم ترین بخش های رسیدگی به آسیب ها و درمان بیماری های دهان و دندان می باشد. در ادامه قصد داریم به روش ها رفع  درمان بیماری های دندان صرفاً با هدف حفظ و نگهداری دندان ها و نه زیبایی آن ها، بپردازیم.

جرم گیری دندان برای حفظ سلامت آن

جرم گیری دندان برای حفظ سلامت آن

جرم گیری دندان

جرم گیری و تمیز کردن دندان شامل حذف مواد زائد انباشته شده از دندان است. این مواد شامل ذرات غذا ، پلاک نرم (رشد باکتری) یا جرم گرفتگی سنگین (ناشی از تجمع مداوم پلاک و مواد معدنی ناشی از بزاق موسوم به به تار تار) است. پلاک و جرم از عوامل اصلی بیماری لثه هستند.

سپس دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان های شما را با استفاده از یک برس چرخان با خمیر پولیش تمیز و جلا می دهد. این کار به درمان و پیشگیری از بیماری لثه کمک می کند. لازم بذکر است که جرم گیری مکرر دندان ها با هدف زیبایی و سفید نگه داشتن مداوم دندان و اصلاح الگوی خنده می تواند به آسیب دیدن ریشه های دندان منجر شود.

فیشور سیلانت شیار ها دندان های آسیاب و چند کاناله

فیشور سیلانت دندان های شیار دار

فیشور سیلانت دندان

سیلانت ها از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کنند. هر دندانی که دارای شیار عمیق باشد توسط این روش قابل درمان است، البته این روش بیشتر برای دندان‌ های آسیاب مورد استفاده قرار می گیرد. سیلانت محلول است که روی سطح  دندان گسترده شده و  عنوان یک ماده پلاستیکی با دوام عمل می کند. می گیرد.

این ماده به عنوان یک سد فیزکی مانع از تجمع غذا و باکتری ها در شکاف های دندان و ایجاد پوسیدگی می شود. فیشور سیلانت معمولا برای کودکان توصیه می شود، زیرا خطر پوسیدگی دندان های دائمی را کاهش می دهد. لازم بذکر است که فیشور سیلانت برای درمان دندان هایی با شیار سطحی و نیمه سطحی مناسب می باشد.

پر کردن دندان برای جلوگیری از تخریب بیشتر دندان

پر کردن دندان برای جلوگیری از تخریب بیشتر بافت دندان

پرکردن دندان

پوسیدیگی دندان می تواند بدون عصب کشی و یا با عصب کشی ترمیم شود. زمانی که پوسیدگی دندان خیلی عمیق نباشد با یک ترمیم ساده می توان آن را رفع کرد. اما پوسیدگی دندانی که باعث ایجاد حفره شده با عصب کشی و پر کردن دندان درمان می شود. دندانپزشک از مته و ابزارهای دیگر برای از بین بردن پوسیدگی استفاده می کند. حفره تمیز، خشک و سپس با موادی نظیر آمالگام و کامپوزیت مهر و موم می شود.

مواد مختلفی برای پر کردن حفره موجود است. بر اساس اندازه، شکل و محل پر کردن مورد نیاز، در مورد مناسب ترین مواد به شما توصیه می شود. یک انتخاب متداول، مواد پرکننده همرنگ دندان است که می تواند ظاهر زیبایی دندان و همچنین شکل و عملکرد آن را بازیابی کند.

عصب کشی و خالی سازی ریشه دندان

عصب کشی دندان

اگر قسمت بزرگی از دندان شما نیاز به برداشتن داشته یا به دلیل جراحت از بین رفته باشد، برای درمان آن از روکش استفاده می شود. دو نوع روکش وجود دارد روکش ایمپلنت که روی ایمپلنت قرار می گیرد و روکش معمولی که روی دندان طبیعی قرار می گیرد. هر دو نوع روکش شکافی که دندان طبیعی شما ظاهر شده را پر می کند.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان روشی است که در آن پالپ آسیب دیده یا عفونی دندان با پر کردن جایگزین می شود. پالپ (که اغلب به آن عصب دندان گفته می شود) بافت حساسی است که اکسیژن ، مواد مغذی و احساس را برای دندان فراهم می کند. در مرکز توخالی دندان (محفظه پالپ) ، همراه با عروق خونی و اعصاب قرار می گیرد. ضربه یا پوسیدگی گسترده می تواند به طور غیر قابل برگشتی به پالپ آسیب برساند و ممکن است عفونی شود.

درمان ریشه دندان با استفاده از عصب کشی و رفع آبسه دندان

مشکلات ریشه دندان

در طول درمان ریشه، پالپ آسیب دیده از دندان خارج می شود. دندانپزشک با مته و فایل های کوچک کانال های ریشه را تمیز می کند و شکل می دهد. داخل دندان خشک و با مواد پرکننده ای که تا انتهای ریشه می رود،مهر و موم  می شود.

برای دندان از مواد پرکننده (رنگ دندان یا نقره ای) یا روکش یک سطح نیش مصنوعی ایجاد می شود.روکش ها و  پرکننده ها همچنین از دندان در برابر شکستگی محافظت می کنند.

عصب کشی

اگر پوسیدگی دندان به تمام طول دندان تا عصب برسد، ممکن است نیاز به عصب کشی کانال ریشه باشد. عصب کشی خود بخشی از دیگر درمان های دندان می باشد. به این صورت که برای پر سازی و ترمیم دندان های مشکل دار و پوسیده ممکن است از عصب کشی استفاده شود و عصب بیمار با استفاده از مته و دریل سوراخ و مکیده شود.

پس از آن محل عصب تخلیه شده با یک ماده پرکننده ساخته شده از یک ماده زیست سازگار ، معمولاً ترکیبی از یک ماده لاستیک مانند به نام گوتاپرکا و سیمان چسب جایگزین می شود.

کشیدن دندان پوسیده و آسیب دیده

کشیدن دندان پوسیده و غیر قابل درمان

 کشیدن دندان

دندانپزشکی مدرن و پزشکان دهان و دندان به دنبال حفظ دندان های طبیعی هستند. با این حال، دندان هایی که به شدت آسیب دیده یا به شدت پوسیده شده اند ممکن است نیاز به برداشتن (کشیدن) داشته باشند. دندانپزشک همچنین ممکن است کشیدن دندان عقل را برای مقابله با دندان عقل که مشکل ایجاد می کند توصیه کند.

اگر دندان عقل به صورت زاویه دار رشد کند و به دندان کناری یا لثه فرو رود ، می تواند به دندان های دیگر فشار آرورده و باعث سیب دیدن آن ها شود. در این صورت به احتمال زیاد دندان عقل کشیده می شود.  اگر دندانپزشک شما نتواند دندان شما را با روت کانال یا جراحی و دیگر روش های ترمیمی نجات دهد، احتمالاً دندان نیاز به کشیده شدن ، دارد.

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی اغلب برای اصلاح ناهنجاری های موقعیت فک و دندان مانند شلوغی ، تراکم دندان ها و یا دندان‌های بیرون زده توصیه می‌شود. دندانپزشک ممکن است بتواند این مشکلات را درمان کند یا شما را برای درمان به متخصص ارتودنسی ارجاع دهد. درمان اصلاحی ممکن است شامل  دستگاه متحرک و متعاقباً یک دستگاه نگهدارنده برای حفظ موقعیت صحیح دندان باشد.

فلوراید تراپی دهان و دندان

نکات مهم قبل و بعد از درمان بیماری های دندان و لثه

درمان بیماری ها و رفع مشکلات دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان ها ها و لثه کافی نمی باشد. در سلامت دندان ها نکات بسیار مهمی وجود دارد که چه قبل از درمان و چه بعد از درمان بیماری های دندان و دهان باید به آن ها توجه شود.  در ادامه به این نکات بسیار مهم اشاره ای خواهیم داشت.

  • ممنوعیت بدون مسواک زدن به رختخواب رفتن ممنو
  • استفاده از نخ دندان ، نوشیدن هرچه بیشتر آب
  • محدودیت و ممنوعیت استفاده از غذاهای شیرین و اسیدی
  • ممنوعیت استفاده از سیگار و رژیم غذایی پر قند
  • استفاده از دهانشویه و خمیر دندان حاوی فلوراید
  • الزام قطع استفاده از شکر و آدامس های قند دار
  • افزایش دریافت کلسیم و ویتامین و کاهش مصرف لبنیات لاکتوز دار
  • جلوگیری از  خشکی دهان و ممنوعیت مصرف غذاهای نشاسته دار
هزینه رفع مشکلات و بیماری های دندان و دهان

هزینه درمان بیماری های دندان و دهان

هزینه درمان بیماری های دهان و دندان

هزینه درمان بیماری های مختلف دهان و دندان بسته به میزان آسیب دیدگی و ناحیه درمانی می تواند برای هر نفر متغیر باشد. همچنین تجهیزات پزشکی مورد استفاده و تجربه و تخصص پزشک هم می تواند ن حدی بر هزینه های پزشکی دندان و دهان اثر گذار باشد.

درمان آسیب های دندان و دهان اگر صرفا با هدف درمان درد و یا مشکل انجام شود ، ممکن است توسط بیمه خدمات درمانی مورد قبول واقع شود. درمان و رفع عیوب دهان و دندان با هدف زیبایی تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

به عنوان نتیجه گیری شناخت انواع روش های رفع و درمان بیماری های دهان ، دندان و لثه در حفظ بهداشت و سلامت دهان و در کل بدن بسیار مهم است. ما در این نوشته به مهم ترین روش های درمان بیماری ها و عیوب دهان و دندان بصورت جدا گانه و پس از آن به هزینه درمان بیماری های دندان و دهان نیز پرداختیم.

منبع:  healthline

هیات تحریریه نوآوران سلامت نگاه شما را ارج می نهد

مقالات هم پیوند

اعضای هیات تحریریه نوآوران سلامت مفتخرند که مطالب دیگری در این زمینه تقدیم شما نموده اند

نظرات کاربران

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم، ثبت پاسخ هیات تحریریه را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 2 3 4 5

  • azadeh 1400.12.11

    بسیار مفید و کاربردی
    ممنون

    پاسخ دهید
    • هیات تحریریه نوآوران سلامت 1400.12.11

      سپاس از لطف شما

      پاسخ دهید
ضمانت اصل بودن کالا
ارسال سریع
بسته بندی سلامت
مشاوره و پشتیبانی

نوآوران سلامت سربلندی مردم ایران سرافراز را آرزو دارد ©2020