از مهم ترین نشانه های وجود یک بیماری یا نارسایی در بدن ، وجود تب است. جالب است بدانید که تب خود بیماری نیست ، بلکه نشانه ای از یک بیماری است. تشخیص وجود یا عدم وجود تب در نوزادان نسبت به بزرگترها ، حساسیت بیشتری دارد. روش دیجیتالی سنجش تب با توجه به دقت و سرعت بسیار بالایی که دارد می تواند برای کودکان مناسب باشد. در ادامه به معرفی روش سنجش دیجیتالی تب و انواع و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

تصویری از انواع مختلف از تب سنج های دیجیتالی با زمینه سفید

انواع مختلف دستگاه دیجیتال سنجش دمای بدن لمسی و غیر لمسی

دستگاه تشخیص دیجیتالی تب چیست

روش سنجش دمای بدن با هدف تشخیص تب به روش دیجیتالی از اصلی ترین نوع روش های پزشکی سنجش دمای بدن محسوب می شوند. ساختار این دستگاه ها بر پایه تفسیر تغییرات خروجی سنسور حساس به تغییرات دما و تبدیل آن به عدد قابل خواندن است. سرعت اندازه گیری در این نوع ، بسیار بالا می باشد. این دماسنج ها در یک دقیقه یا کمتر ، دما را اندازه می‌گیرند.

اهمیت تشخیص تب با استفاده از تب سنج های دیجیتال در تصویر مشخص می باشد.

اهمیت تشخیص تب

دستگاه تشخیص تب دیجیتالی و اهمیت اندازه‌گیری دمای بدن

یکی از اولیه ترین نشانه های وجود ، مشکل در بدن ، تب می باشد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن ، ویروسی را تشخیص دهد، پس از رد و بدل شدن پیام های عصبی بین مغز و محل عفونت ، در بدن  تب ایجاد می شود. وجود تب به نوعی نشان دهنده مبارزه با عامل مهاجم یا همان ویروس توسط بدن می باشد.

با اندازه گیری دقیق دما ی بدن در حالت سالم بودن بدن و مقایسه آن با دمای بدن در شرایط غیر عادی ، می توانید به وجود عفونت و یا یک نارسایی در بدن خود پی ببرید. حسگر های دیجیتال دما با توجه به دارا بودن سرعت و دقت بالا ، می توانند در تشخیص افزایش دمای بدن ما به ما کمک بسیاری کند.

تصویر اندازه گیری تب یک کودک توسط مادرش درتصویر مشخص می باشد.

کودکان و دستگاه تشخیص تب به روش دیجیتالی

اندازه گیری دمای بدن نوزادان با دما سنج دیجیتالی

وجود و عدم وجود تب در کودکان و نوزادان نسبت به بزرگسالان از اهمیت بیشتری برخوردار است. طیف و سیعی از دما سنج های دیجیتالی برای سنجش دمای نوزادان و کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

این دماسنج‌ها باید در زیر زبان یا زیربغل و یا داخل مقعد قرار داده شوند. برای اندازه گیری دمای هسته بدن یک نوزاد می توانیم چند نقطه از بدن کودک را به عنوان نقطه سنجش دما در نظر بگیریم.

  • دماسنج‌های دیجیتالی

دماسنج‌های دیجیتال در یک دقیقه یا کمتر دما را اندازه می‌گیرند. این دماسنج‌ها باید در زیربغل یا زیر زبان و یا داخل مقعد قرار داده شوند.

  • دماسنج‌های گوشی

سریع و عمدتا راحت هستند. این دماسنج‌ها دمای داخل گوش را اندازه می‌گیرند و برای کودکان 6 ماهه و بزرگتر ایمن هستند.

  • دماسنج‌های پیشانی

به صورت دقیق‌ تر به عنوان دماسنج‌های شریانی شناخته می‌شوند، این دماسنج‌ ها روی پیشانی دمای رگ اصلی قرار گرفته دمای آن ناحیه را اندازه گیری می کنند.

تصویری از تعدادی از تب سنج های دیجیتالی با زمینه سفید

دستگاه تشخیص تب دیجیتالی لمسی

انواع دستگاه دیجیتالی سنجش دمای بدن

اندازه گیر دمای بدن دیجیتالی از لحاظ مکانزیم عملکرد ، به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم می شوند. دستگاه تشخیص تب تماسی همان گونه که از نامشان پیداست ؛ با محل سنجش دما تماس بر قرار می کنند. این دماسنج ها شامل موارد زیر می شوند.

  • دستگاه تشخیص تب دهانی یا اورال
  • اندازه گیر دیجیتالی دمای بدن مدل رکتال یا مقعدی
  • دما سنج  دیجیتالی زیربغلی
  • دما سنج دیجیتالی گوش

دسته دیگر ، حسگر های غیر تماسی دما هستند که با یک فاصله نسبت به محل سنجش دما ، می توانند با استفاده از اشعه های مادون قرمز و لیزر ، دما را بسنجند. دماسنج های دیجیتال غیر لمسی شامل موارد زیر می باشند

  • دستگاه تشخیص دیجیتالی تب از طریق پیشانی
  • دما سنج دیجیتالی حرارتی

هر کدام از این دسته های می تواند به طیف گسترده ای از نیاز های ما پاسخ دهند. در ادامه به انواع مختلف آنها خواهیم پرداخت.

تصویر یک عدد تب سنج ا دماسنج بدن از نوع دیجیتال که عدد دمای هسته بدن را نمایش می دهد

دستگاه تشخیص تب دیجیتال

دستگاه تشخیص دیجیتالی تب دهانی یا اورال

حسگر های دما مدل دهانی در چند حالت طراحی ، تولید و عرضه شده اند. این دماسنج ها زیر زبان قرار داده می‌ شوند و برای بزرگسالان و کودکان بالای چهار سال که قادر به نگه‌داشتن دماسنج در دهان هستند استفاده می‌ شود. نحوه استفاده از این مدل  به این گونه است زیر است.

  • دماسنج را داخل دهان و زیر زبان نوزاد قرار دهید.
  • دهان تا زمانی که دماسنج بوق بزند ، بسته باشد.
  • دماسنج را از دهان بیرون بیاورید و دما را بخوانید.
تصویر یک تب سنج پستانکی دیجیتال با زمینه سفید مشخص می باشد.

دماسنج های دیجیتالی پستانکی

تشخیص دیجیتالی تبپستانکی

نوع دیگر از دماسنج های دهنی که مخصوص نوزادان می باشد ، تب سنج پستانکی می باشد. که در هنگام خواب می تواند اطلاعات خوبی از دمای هسته بدن کوکدک دریافت کند. تب سنج پستانکی زیر مجموعه مدل اورال یا دهانی می باشد.

اینکه نوزاد بتواند یک دما سنج دیجیتال دهانی را برای 3 تا 5 دقیقه در دهان خود نگه‌دارد ، کمی دور از انتظار است. برای حل این مشکل می توانیم دماسنج دهانی را به شکل پستانک طراحی کرده و در زمان خواب ، آنرا درون دهان کودک قرار دهیم.

تصویری از اجزا و قسمت های یک تب سنج رکتال دیجیتالی که هر کدام از دکمه های آن وطایفش مشخص می باشد و به تصویر کشیده شده است ،

دماسنج رکتال دیجیتال

تشخیص دیجیتالی تب رکتال یا مقعدی

از دیگر انواع دستگاه تشخیص تب دیجیتالی ، دما سنج مقعدی نوزاد یا رکتال می باشد که بسیار هم دقیق می باشد. در این روش دماسنج به آرامی داخل مقعد قرار داده می‌شود. این روش بیشتر در نوزادان استفاده می‌شود اما می‌توان برای کودکان زیر 3 سال نیز از آن استفاده کرد.

می‌توان از این دماسنج‌ها برای کودکان بالای 3 سال نیز استفاده کرد اما ثابت نگهداشتن آن‌ها به میزان مورد نیاز ممکن است سخت باشد.

تصویری از یک فرد درحال اندازه گیری دمای زیر بغلش با استفاده از یک دماسنج بدن می باشد

حسگر دما زیر بغل دیجیتال

دستگاه تشخیص دیجیتالی تب زیربغلی یا آگزیلاری

در این روش دستگاه در زیربغل کودکان و بزرگسالانی که نمی‌ توان به صورت ایمن دمای بدنشان را از روش دهانی اندازه‌گیری کرد، قرار داده می‌شود. این روش به اندازه روش دهانی یا مقعدی دقیق نیست اما می‌تواند برای یک بررسی سریع اولیه استفاده شود. می‌توانید پس از آن از روش دهانی یا مقعدی استقاده کنید.

دقت دستگاه دیجیتال سنجش دمای بدن زیر بغل

حسگر دما زیربغلی از دمای زیربغل برای اندازه‌گیری دمای بدن استفاده می‌کند. این دما گرمای بدن را نشان می‌دهد. دماسنجی که برای اندازه‌گیری دمای زیربغل استفاده می‌شود دمای کمتری نسبت به دمای داخل دهان یا گوش یا مقعد نشان می‌دهد، این به این خاطر است که دماسنج در داخل بدن (مثلا زیر زبان) قرار ندارد و با سطح بدن در تماس است. دمای زیربغل معمولا 0.3 درجه سانتیگراد کمتر از دمای داخل دهان است.

تصویر کودکی در حال اندازه گیری دمای هسته بدنش با استفاده از یک تب سنج دیجیتالی گوش می باشد.

دماسنج بدن دیجیتالی گوش

تب‌سنج دیجیتالی گوش

حسگر دیجیتالی گوشی ، از نوع لمسی یا تماسی دماسنج های دیجیتالی محسوب می شوند. با اینکه اندازه گیری دما توسط این دستگاه ها با استفاده از طیف نور مادون قرمز یا همان IR استفاده می شود.

این حسگر دما که به تیمپانیک هم مشهور است، با استفاده از اشعه مادون قرمز رفت و برگشتی از طریق مجرای گوش، دماى بدن را  اندازه‌گیرى می کند. در میان دماسنج‌های دیجیتال، اندازه‌گیری با روش گوشی نسبت به پیشانی دقت بیشتری دارد. 

تصویر کودکی در حال اندازه گیری دمای هسته بدنش با استفاده از یک تب سنج دیجیتالی شریانی گیجگاهی توسط پزشک می باشد.

دماسنج بدن شریانی گیجگاهی

دستگاه سنجش دمای بدن دیجیتالی از طریق پیشانی

مکانیزم سنجش دما در مدل شریانی گیجگاهی ، اشعه و نور مادون قرمز است. این اشعه با انرژی و طول موج اولیه به پیشانی و رگ زیر آن برخورد می کند و موج ثانویه یا برگشتی با تغییراتی در پارامتر های خود همراه می شود. این تغییرات می تواند به سنجش دما هسته بدن کمک بسیاری کند.

این نوع دماسنج می‌تواند بدون تماس با بدن دمای بدن را اندازه گیری کنند. همه این مدل ها با اینفرارد کار نمی کنند و برخی از آنها با اشعه لیزر ، دما را حس می کنند. بدین صورت که از طریق لیزر بر روی سطح پیشانی و بدون تماس درجه حرارت بدن را نمایان می کنند.

تصویری از اجزا و قسمت های یک دماسنج بدن دیجیتالی که هر کدام از دکمه های آن وطایفش مشخص می باشد و به تصویر کشیده شده است ،

آشنایی با حسگر دیجیتالی دمای شریانی گیجگاهی

از مزایای دماسنج های شریانی گیجگاهی یا همانی دیجیتالی پیشانی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • سرعت بسیار بالا در اندازه گیری دمای بدن
  • دقت بالا در سنجش دمای بدن نوزادان بالای 3 ماه
  • جایگزینی مناسب برای دماسنج‌ دیجیتالی مقعدی
تصویری از اندازی گیری کردن دمای بدن یک نوزاد با استفاده از تب سنج دیجیتال شریانی گیجگاهی

حسگر دما شریانی گیجگاهی

دستگاه تشخیص تب دیجیتالی حرارتی

  اندازه‌گیری دمای بدن فرد را می‌توان به روش‌های متعدد انجام داد. یک روش برای اندازه‌گیری دمای سطح بدن فرد استفاده از تب‌ سنج‌های حرارتی مادون قرمز غیر تماسی است. حرارت می تواند بر روی امواج لیزر یا مادون قرمز یا همان IR تاثیر بگذارد. این حرارت باعث می شود موج برگشتی، متاثر از حرارت خون درون رگ پیشانی کودک ، تغییر یافته و این تغییرات می تواند به محاسبه دمای هسته بدن نوزاد کمک کند.

از این تب‌ سنج‌ها برای کاهش ریسک آلودگی و همچنین حداقل کردن ریسک گسترش بیماری استفاده می‌شود. مزایای این تب سنج ها در ادامه مورد بحث قرار می گیرد.

  • رویکرد غیرتماسی ریسک گسترش بیماری درمیان بیماران را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از آن آسان است.
  • تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن آسان است.
  • دما را به سرعت اندازه گرفته و نشان می‌دهد.

دقت دستگاه سنجش دمای بدن دیجیتالی

با توجه به حجساسیت بالای سنسور های بکار رفته در دماسنج های دیحیتالی و تفسیر بسیار دقیق آن از آنالوگ به دیجیتال ؛ می توانیم به این نتیجه برسیم که این تب سنج بسیار به دما حساس هستند، درنتیجه می توانیم بگوییم که این مدل بسیار دقیق می باشد. در پژوهش های عملی صورت گرفته ، میزان دقت تب سنج های دیجیتالی و جیوه ای مورد تست قرار گرفت که نتیجه این پژوهش ثابت کرد که دماسنج های دیجیتالی بسیار دقیق و حساس به تغییرات دما می باشند.

فراورده های تب سنج دیجیتالی در تصویر و انواع آنها کاملا مشخص می باشد

قیمتدما سنج دیجیتالی

قیمت دستگاه دیجیتالی اندازه گیری دمای بدن

دستگاه تشخیص تب دیجیتالی با توجه به دقت و سرعت عملی که دارا می باشند ، از گران ترین مدل های دستگاه سنجش دمای بدن مورد استفاده در علم پزشکی می باشند. این تب سنج ها در انواع مختلفی می توانند به اتواع نیاز های مراقبتی بهداشتی پاسخ دهند. متناسب با نیاز ، می توان از حرارت سنج ها با قیمت های مختلف استفاده کرد.

لازم بذکر است دماسنج های غیر تماسی در بین تب ستج های دیجیتالی ، گرانترین قیمت را دارند. در بسیار ی از دستگاه های سنجش دمای بدن دیجیتال ، پارامتر های زیر می تواند در میزان قیمت دستگاه ، موثر باشند.

  • ایمنی

با توجه به تماس بسیاری از دستگاه سنجش دمای بدن دیجیتال با بدن کودکان ، ایمنی در این دستگاه ها بسیار مهم است. بعضی از این دستگاه ها پوشش های محافظتی برای عدم ایجاد آلرژی در نوطزادان و کودکان می باشند.

  • صفحه نمایشگر

صفحه نمایشگر و میزان اعداد و نوشته های روی آن می تواند در قیمت دستگاه سنجش دمای بدن بسیار تاثیرگذار باشد.

  • آلارم

در برخی از دستگاه های تشخیص تب آلارام هایی وجود دارد که نشانگر افزایش دما از یک حدی می باشند.

  • حافظه و خاموشی خودکار

داشتن حافظه ذخیره کننده دماهای اندازه گیری شده، می تواند به بررسی اندازه گیری های قبلی کمک کند.

به عنوان نتیجه گیری نهایی ، دستگاه سنجش و تشخیص تب دیجیتالی با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که داشته ، از پر استفاده ترین انواع دستگاه تشخیص تب در خانه و در درمانگاه ها می باشد. این حسگر های دما شامل انواع مختلفی از جمله تماسی و غیر تماسی بوده که با توجه به تکنولوژی بکار رفته در آن ها و همچنین دقتی که در سنجش دمای بدن مخصوصاً نوزادان دارند ، گرانتر از سایر حسگر های دما می باشند.

منبع:  healthline , jax , clevelandclinic