دندان از دست رفته مخصوصاً در بخش جلویی لثه می تواند فرم بسیار ناخوشایندی به طرح خنده بدهد. از طرفی نبود دندان و جای خال آن به فرسایش و تحلیل لثه و استخوان فک منجر می شود. بدین ترتیب نیاز است جای خالی دندان به روشی پر شود. یکی از قدرتمند ترین روش های جبران دندان از دست رفته، کاشت دندان یا ایمپلنت است که می تواند با دندان طبیعی در کیفیت و ماندگار رقابت کند. در این نوشته قصد داریم به معرفی ایمپلنت دندان مزایا ، عوارض ، نحوه نگهداری و هزینه آن بپردازیم.

اهمیت امپلنت دندان در بهبود زیبایی خط خنده

ایمپلنت دندان و اهمیت آن

ایمپلنت دندان چیست

جراحی ایمپلنت دندانی روشی است که با استفاده از آن  ریشه دندان را با پایه‌ ای فلزی به شکل پیچ جایگزین و سپس دندان های آسیب‌دیده یا از دست رفته را با دندان‌های مصنوعی که ظاهر و عملکردی بسیار شبیه به دندان‌های واقعی دارند، جایگزین می‌کند.

ایمپلنت های دندانی ریشه های مصنوعی دندانی هستند که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرند. در طی چند ماه، استخوان اطراف ایمپلنت رشد می کند و آن را در جای خود محکم نگه می دارد. سپس دندان های جایگزین با اتصال فلزی به ایمپلنت متصل می شوند و شکاف را پر می کنند.

نحوه انجام جراحی ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان ممکن است در میانه راه شامل چندین جراحی و مرحله دیگیر نیز شود. . مزیت اصلی ایمپلنت، پشتیبانی محکم از دندان‌های جدید است. فرآیندی که نیاز به ترمیم استخوان محکم در اطراف ایمپلنت دارد. از آنجایی که این ترمیم استخوان نیاز به زمان دارد، این روند می تواند ماه ها طول بکشد.

ایمپلنت های دندانی با جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرند، جایی که به عنوان ریشه دندان های از دست رفته عمل می کنند. از آنجایی که تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ها با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند، صدا ایجاد نمی‌کنند یا به استخوان آسیب نمی‌رسانند. و مواد مانند دندان های خود شما که از پل های معمولی پشتیبانی می کنند نمی توانند پوسیدگی داشته باشند.

اهمیت ایمپلنت در زیبایی طرح خنده و سلامت لثه

زیبایی طرح خنده از مهمترین اهداف زیبا سازی دندان ها بشمار می آید. کاشت دندان تحت عنوان ایمپلنت علاوه بر اینکه از فرسایش هرچه بیشتر لثه و استخوان فک جلوگیری کرده می تواند حالت ناخوشایند نمایان شدن دندان ها در شرایط نبود دندان را اصلاح کند.

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان

مراحل انجام ایمپلنت دندان

روش های کاشت دندان نیاز به چندین مرحله در یک دوره زمانی حدود سه تا نه  تا  ماه دارد. ممکن است قبل از تکمیل درمان به کمک چندین نوع متخصص دندانپزشکی از جمله پریودنتیست و جراح دهان نیاز داشته باشید. کل فرآیند ممکن است از ابتدا تا انتها چندین ماه طول بکشد. بیشتر آن زمان به درمان و انتظار برای رشد استخوان جدید در فک شما اختصاص دارد. بسته به موقعیت شما، روش خاص انجام شده یا مواد مورد استفاده، گاهی اوقات می توان مراحل خاصی را با هم ترکیب کرد.

اگر استخوان فک شما به اندازه کافی ضخیم نیست یا خیلی نرم است، ممکن است قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. این به این دلیل است که عمل جویدن قدرتمند دهان شما فشار زیادی بر استخوان شما وارد می کند و اگر نتواند ایمپلنت را پشتیبانی کند، جراحی احتمالا با شکست مواجه خواهد شد. پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت ایجاد کند.

چندین ماده پیوند استخوان وجود دارد که می توان از آنها برای بازسازی استخوان فک استفاده کرد. گزینه‌ها ممکن است شامل یک پیوند استخوان طبیعی، مانند یک مکان دیگر در بدن شما، یا یک پیوند استخوان مصنوعی، مانند مواد جایگزین استخوان باشد که می‌تواند ساختارهای حمایتی را برای رشد استخوان جدید فراهم کند.

 

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان پیوند شده به اندازه کافی استخوان جدید برای حمایت از ایمپلنت دندان رشد کند. در برخی موارد، ممکن است فقط به پیوند استخوان جزئی نیاز داشته باشید که می تواند همزمان با جراحی ایمپلنت انجام شود. وضعیت استخوان فک تعیین می کند که چگونه ادامه دهید.

مراحل ایمپلنت دندان

مرحله های مختلف ایمپلنت دندان

  • ارزیابی

اولین قدم ارزیابی دندان ها، لثه ها و استخوان فک شما خواهد بود. بخش مهمی از این ارزیابی اولیه، تعیین اینکه آیا استخوان فک سالم کافی برای حفظ ایمپلنت دارید یا خیر.

اگر استخوان فک شما خیلی نازک یا نرم است، ممکن است قبل از شروع فرآیند ایمپلنت دندان، پیوند استخوان یا روش دیگری پیشنهاد شود. لثه شما همچنین باید عاری از بیماری پریودنتال باشد. ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی یک یا چند دندان انجام می شود. تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید جایگزین کنید، نوع و دامنه عملی را که می‌توانید انتظار داشته باشید تعیین می‌کند.

  • قرار دادن ایمپلنت

در این مرحله  جراح ، لثه را برش داده و سوراخ هایی در استخوان فک زیر آن و در عمق استخوان ایجاد می کند. جایی که ریشه ایمپلنت یا همان فیکسچر در آن قرار می گیرد.

اگر بخواهید، یک پروتز موقت متحرک را می توان برای اهداف زیبایی روی سوراخ قرار داد تا زمانی که دندان دائمی به ایمپلنت متصل شود. در این مرحله، شما همچنان یک شکاف در جایی که دندان خود را از دست داده است خواهید داشت. در صورت نیاز می توان نوعی پروتز جزئی و موقت را برای ظاهر قرار داد. شما می توانید این دندان مصنوعی را برای تمیز کردن و هنگام خواب بردارید.

اباتمنت ایمپلنت

اباتمنت یا متصل کننده تاج و فیکسچر ایمپلنت

  • استئواینتگراسیون

پس از کاشت ایمپلنت دندان، بین دو تا شش ماه طول می کشد تا رشد استخوان جدید به اندازه کافی در اطراف پیچ ایجاد شود. این فرآیند به عنوان osseointegration به معنای ترکیب شدن با استخوان شناخته می شود. در طی استئواینتگراسیون، استخوان طبیعی فک تقویت شده و در اطراف ایمپلنت دندان رشد می کند. این کار آن را محکم در جای خود نگه می دارد، بنابراین می تواند به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل کند. پس از قرار دادن اباتمنت، لثه ها چندین هفته طول می کشد تا بهبود یابند

  • قرار دادن تکیه گاه یا اباتمنت

هنگامی که استئواینتگراسیون کامل شد، ممکن است برای قرار دادن اباتمنت  قطعه ای که در نهایت تاج در آن قرار می گیرد – به جراحی اضافی نیاز داشته باشید. این جراحی جزئی معمولا با بی حسی موضعی در یک محیط سرپایی انجام می شود.

در برخی موارد، اباتمنت به ستون فلزی ایمپلنت دندان در هنگام کاشت پست متصل می شود. یعنی نیازی به یک مرحله جراحی اضافی نخواهید داشت. برخی از افراد نیز ترجیح می دهند اباتمنت را در یک روش جداگانه قرار دهند.

انواع فیکسچر ایمپلنت

انواع فیکسچر برای جبران ریشه دندان

 اگر در طول عمل دوم اباتمنت اضافه شود، اگر بافت لثه روی ایمپلنت رشد کرده باشد، جراح ممکن است نیاز به ایجاد برش داشته باشد. این به این دلیل است که پس از کاشت ایمپلنت، یک کلاه درمانی روی ایمپلنت قرار می گیرد. در حالی که این برای محافظت از ایمپلنت استفاده می شود، معمولاً از رشد بافت روی آن نیز جلوگیری می کند.

در مرحله دوم، کلاهک التیام دهنده برداشته می شود و اباتمنت روی ایمپلنت دندانی پیچ می شود. سپس بافت لثه در اطراف اباتمنت منحنی می شود.

  • قرار دادن دندان نهایی

هنگامی که بهبودی کامل شد، دندانپزشک یک کلاهک یا روکش دندانی شکل شامل متحرک و یا ابت (انتخاب به عهده متقاض می باشد) را بر روی کانکتور قرار می دهد. اگر یک دندان متحرک را انتخاب کنید، روی یک قاب فلزی نصب می شود و به اباتمنت متصل می شود. این نوع دندان را می توان در منزل برای تمیز کردن روزانه برداشت. اگر دندان ثابت را انتخاب کنید، به طور دائم بر روی اباتمنت پیچ می شود.

انواع ایمپلنت دندانی

انواع ایمپلنت دندان

 

انواع ایمپلنت دندان

دو نوع عمده ایمپلنت دندان وجود دارد که هر کدام به چند زیر شاخته تقسیم می شوند. ایمپلنت را می توانیم هم از لحاظ رو کار و توکار بودن و هم از نظر تعداد دندانهایی که پوشش می دهد دسته بندی کنیم. ما در ادامه قصدداریم مهمترین انواع ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار دهیم.

اندوستال یا درون استخوانی

ایمپلنت های اندوستال رایج ترین نوع ایمپلنت دندان هستند. آنها معمولاً شبیه پیچ های کوچک هستند. ایمپلنت های اندوستئال از مواد ایمن برای بدن مانند تیتانیوم ساخته شده اند.

ایمپلنت‌های اندوستئال با جراحی در عمق استخوان فک قرار می‌گیرند و جای ریشه‌های دندان را می‌گیرند. از یک ایمپلنت می توان برای لنگر انداختن یک یا چند دندان استفاده کرد.

اجزای ایمپلنت دندان برای زیبایی دندان

اجزای ایمپلنت

ساب پریوستال یا برون استخوانی

این نوع ایمپلنت زمانی استفاده می شود که استخوان فک سالم کافی برای حمایت از ایمپلنت اندوستال موجود نباشد. ایمپلنت های ساب پریوستال زیر لثه قرار می گیرند اما در استخوان فک سوراخ نمی شوند. آنها در بالای استخوان یا روی استخوان قرار می گیرند تا در آن. اگر ایمپلنت ساب پریوستال داشته باشید، استخوان فک شما سوراخ نمی شود و پایه ایمپلنت روی استخوان یا بالای آن قرار می گیرد.

ایمپلنت کامل

اگر نیاز به تعویض دندان‌های زیادی دارید، می‌توانید ایمپلنت کامل دهان را در نظر بگیرید. این روش بسته به اینکه چهار ایمپلنت در هر قوس دارید یا شش ایمپلنت در هر قوس، به‌عنوان «همه روی چهار» یا «همه روی شش» نیز شناخته می‌شود.

عوارض و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در صورتی که توسط پزشکی متخصصی مجرب و ماهر با مواد و کیفیت بالا انجام بگیرد عوارض قابل توجهی ندارد. اما در صورت رعایت نکردن نکان مهم و ایمنی ممکن است با عوارض همراه شود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  • عفونت و التهاب در محل ایمپلنت
  • تورم لثه ها و صورت . کبودی آن
  • درد در محل ایمپلنت ، خونریزی جزئی
  • ایجاد حساسیت به هنگام بایت (گاز زدن)
  • طولانی بودن مدت درمان نزدیک به یک سال
  • امکان آسیب رسانی به ساختارهای دندان های اطراف
  • ایجاد حس های خاص و جدید در دندان ها ، لثه ها ، لب ها
  • امکان ایجاد مشکلات سینوسی و تاثیر بر سینوزیت
  • امکان شل شدن و شکستن ایمپلنت در صورت بروز فشار زیاد بر روی آن

در صورت بروز علائمی نظیر درد شدید ، خون ریزی ، ورم ، نیش ناهموار یا ناراحت کننده حما باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

مزایا ایمپلنت دندان

مزایا کاشت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

کاشت دندان برای جبران دندان از دست رفته مزایای بسیار زیای دارد که در ادامه به تعدادی از آن های اشاره ای خواهیم داشت.

  • کمک به تحریک بافت لثه از دست رفته
  • زیبا سازی و اصلاح فرم ناخوشایند طرح خنده
  • تقویت استحکام دندان های مجاور ایمپلنت
  • افزایش اعتماد به نفس و قدرت شخصیتی
  • جلوگیری از  تحلیل رفتن استخوان‌ ها و فک
  • عدم حساسیت ایمپلنت به پلاک و باکتری
  • کمک به تلفظ صحیح تر کلمات و ادای درست آن ها

مراقبت های قبل از ایمپلنت دندان

از آنجایی که ایمپلنت های دندانی به یک یا چند روش جراحی نیاز دارند، برای آماده شدن برای این فرآیند باید یک ارزیابی کامل داشته باشید، از جمله:

  • مراجعه به یک متخصص مجرب و با سابقه
  • استفاده از خوراکی های کلسیم دار
  • معاینه جامع دندانپزشکی شامل  عکس های اشعه ایکس
  • اهمیت ارائه تاریخچه پزشکی خود شامل بیماری قدیمی
  • ارائه اسامی داروها و مکمل های مصرفی به پزشک
  • حفظ و بهسازی بهداشت دهان و دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان به  مسکن یا آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگری در روزهای بعد از جراحی بدتر شد، با جراح دهان خود تماس بگیرید. در ادامه به مراقبت های پس از ایمپلنت دندان اشاره می کنیم.

  • توجه به دندان ایمپلنت شده و تفاوت قائل شدن برای آن
  • جلوگیری از تحت فشار قرار دادن دندان کاشته شده
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و نظم در مسواک زدن
  • حتی الامکان استاده از غذاهای نرم و نه خیلی گرم و سرد
  • پرهیز از خوردن خوارکی های سفت و سخت در حین بهبودی
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید
  • .به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه و عادت های مضردوری نمائید
قیمت انجام ایمپلنت دندان

هزینه انجام ایمپلنت

هزینه ایمپلنت دندان

هرینه و قیمت ایمپلنت دندان با توجه به سختی و پیچیدگی بسیار بالاای که برای جراح و دندان پزشک دارد کمی گران می باشد. هزینه ایمپلنت دندان می تواند بر اساس تعداد دندان هایی که جایگزین می کنید و همچنین میزان هر روش متفاوت باشد. محل مطب دندانپزشکی نیز ممکن است نقش داشته باشد.

ایمپلنت ها قرار است برای چندین دهه دوام داشته باشند. به همین دلیل، قیمت آنها تا حدودی بالاتر از سایر روش هایی است که جایگزین دندان های از دست رفته مانند بریج یا پروتز می شوند. ایمپلنت دندان تا حدود بسیار زیادی جنبه زیبایی داشته و از این جهت تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار نمی گیرد.

به عنوان نتیجه گیری ایمپلنت دندان یکی از مهمترین و بهترین راه های جبران دندان از دست رفته با اهداف مختلف از جمله زیبا سازی و حفظ سلامت لثه و فک می باشد. م در این نوشته سعی کردیم به معرفی ایمپلنت دندان ، مراقبتها ، هزینه و عوارض های آن به شکل جامع بپردازیم.  هیات تحریریه نوآوران سلامت امیدوار است که این مقاله در معرفی ایمپلنت دندان و مزایا و هزینه آن موفق عمل کرده باشد.

منبع:  healthline

هیات تحریریه نوآوران سلامت نگاه شما را ارج می نهد