آشنایی با روش های زیبایی دندان و اصلاح الگو و طرح لبخند

روش های اصلاح فرم و زیبایی دندان ها

دسته بندیدهان و دندان
تاریخ انتشار مقاله 1400.10.27
نام نویسندههیات تحریریه نوآوران سلامت

زیبایی دندان علاوه بر زیبا سازی طرح خنده و کل صورت ، می تواند در بالا رفتن اعتماد به نفس افراد نیز تاثیر گذار باشد. در هنگام خنده یکی از برجسته ترین نقاطی که به نظر بینند می رسد و باعث جلب توجه او...

زیبایی دندان علاوه بر زیبا سازی طرح خنده و کل صورت ، می تواند در بالا رفتن اعتماد به نفس افراد نیز تاثیر گذار باشد. در هنگام خنده یکی از برجسته ترین نقاطی که به نظر بینند می رسد و باعث جلب توجه او می شود ، دندان ها می باشد. لذا اصلاح فرم و زیباسازی دندان می تواند به اصلاح و بهبود الگوی خنده و در کل به زیبا به نظر رسیدن چهره منجر شود. در این نوشته قصد داریم به انواع روش های زیبای سازی فرم دندان ها با هدف اصلاح طرح خنده و هزینه آن بپردازیم.

زیبا سازی دندان با هدف اصلاح الگوی خنده

اهمیت دندان ها در زیبایی طرح خنده

اهمیت زیبایی دندان ها در اصلاح الگوی خنده

داشتن لبخندی زیبا و دلنشین ، جذابیت بسیار زیادی به چهره افراد می بخشد. دندان‌ های زیبا علاوه بر خوشایند نمایی چهره ، می توانند  اعتماد به نفس ما را در موقعیت‌ های شخصی و شغلی به طور چشمگیری افزایش دهد. برای عملی سازی این هدف باید به سراغ روش های زیبایی دندان نظیر نظم و ترتیب دندان ها بصورت جمعی و تکی ، بازسازی  شکستگی ، لب پریدگی ، کجی و تراکم دندان ها برویم.

 این روش های اصلاحی همه و همه به بهبود و اصلاح فرم خنده افراد منجر می شود. پزشکی دندان در بخش زیبایی ، از تکنیک های مختلفی برای زیبا تر جلوه دادن دندان ها استفاده می کند. این حوزه شامل تخصص های مختلفی می باشد.

روش های اصلاح فرم و زیبایی دندان ها

زیبا سازی دندان ها شامل روش های بسیار متنوع و فراوانی می شود که دندان ها را به بصورت فردی و مجموع باز سازی می کند. زیبا سازی دندان ها از جوانب گوناگونی نظیر تغییر رنک دندان ها ، اصلاح فرم و دستکاری در بافت دندان امکان پذیر می باشد. در ادامه هر یک از این روش ها را مورد بررسی قرار خواهیم دارد.

زیبا سازی دندان با هدف اصلاح الگوی خنده

سفید سازی و بلیچنگ دندان ها

بلیچینگ دندان

بسیاری از رفتارها می توانند باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ دندان های ما شوند.  نوشیدن چای ، قهوه و مصرف سیگار از این دست رفتار ها می باشد.  اگر از رنگ دندان‌هایتان به‌طور کلی ناراضی باشید و یا بخواهید برای یک موقعیت خاص مانند عروسی یا مصاحبه شغلی ظاهری عالی داشته باشید، اهمیت سفید کردن دندان‌ها بیشتر می شود.

 متخصص بهداشت دندان ابتدا پلاک و سایر مواد زائد را از سطح هر دندان پاک کرده و ظاهر طبیعی آن را بازیابی می کند. سپس می توان دندان ها را با یک ماده سفید کننده سفید کرد تا سایه روشن تری نسبت به این رنگ اصلی به دست آورد. بلیچینگ دندان به روش های گوناگون با مواد مختلف امکان پذیر بوده و یکی از موثر ترین روش های تغییر رنگ و زدودن لکه های بر روی دندان می باشد.

انواع روکش دندان

انواع روکش های زیبایی دندان

روکش های دندان

روکش دندان یا ونیر لایه ای از مواد سازگار و هم رنگ دندان برای پوشش یکپارچه سطح جلوی دندان می باشد. استفاده از روکش ها بیشتر جنبه زیبا سازی داشته و برای رفع عیوبی نظیر فاصله بین دندان ، رنگ متفاوت و لکه ، بد شکل بودن و پریدگی ها و نا هم سطحی رو دندان مورد استفاده قرار می گیرد.  روکش ها از نظر ساخت و جاگذاری بر رو دندان به دو دسته کلی تقسیم می شوند که شامل روکش لمینت و یا کامپوزیت است.

ونیرها معمولاً در لابراتوار توسط دندان‌ساز و از روی مدلی که توسط دندان‌ پزشک تهیه شده ساخته می‌شوند. برای جا گرفتن ونیر روی دندان لازم است مقدار کمی از مینای دندان برداشته شود. به همین علت استفاده از ونیر برگشت‌ پذیر نیست. بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ ها ممکن است باعث بدرنگ‌شدن ونیر شوند. روکش ها هم می توانند بصورت کامل و هم بصورت نیمه کامل در قسمت جلویی دندان کاور شوند.

روکش کامپوزیت

کامپوزیت فرم پذیر برای روکش دندان

دو نوع اصلی روکش شامل چینی و کامپوزیت می باشد. ونیرهای چینی از چینی ساخته شده و متناسب با دندان قالب گیری می شوند. ونیرهای کامپوزیت عموماً از یک رزین همرنگ دندان ساخته می شوند، رزین های برای باندینگ یا مهمر و موم کردن حفره دندان نیز بکار می رود. برای هر دو نوع روکش مزایا و معایبی وجود دارد. در ادامه به انواع روکش های دندان اشاره خواهیم داشت.

کامپوزیت دندان

کلمه کامپوزیت در حوزه زیبا سازی دندان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از کامپوزیت دندان از طرفی پرسازی حفره دندان با کامپوزیت های مخصوص و از سوی دیگر  روکش کردن سطح جلویی دندان با استفاده از لایه های کامپوزیتی می باشد. اصطلاحاتی نظیر ونیر کامپوزیت ، ونیر ، کامپوزیت زیبایی  همگی استعاره از روکش کامپوزیتی است.

 

قبل و بعد از کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر و رفع لکه و نا همواری دندان های جلویی

در این روش پس از آماده سازى سطح دندان ، کامپوزیت خمیرى سفت شونده بر روى سطح جلویی یا بیرونی دندان فرم داده شده و سپس توسط نور تابشی فرابنفش آرام آرام سفت شده و به دندان باند و چسبیده مى‌شود. این لایه بطور همیشگی بر روی سطح بیرون دندان قرار داده شده و انفصال ناپذیر است. لذا این روش را می توانیم یک درمان دائمى بنامیم.

کامپوزیت با هدف اصلاح فرم و رنگ دندان های جلویی روشی کم تهاجمی بدون نیاز به تراش دندان ها  صورت می گیرد. از آنجا که لایه ونیر کامپوزیت توسط چسب هاى مخصوص کاملا به سطح دندان باند مى‌شوند لذا استحکام زیادى پیدا کرده و براحتى نمى‌ شکند.

با توجه به نازک بودن لایه کامپوزیت فرم داده شده ، نیاز به تراشیدن لایه جلویی دندان نخواهد بود و  از این حیث این روکش به نسبت روکش های تاج و لمینت دندان کم تهاجمی تر است.

روکش لمینت برای زیبا سازی دندان ها و لبخند

روکش لمینت ساخته شده در لابراتوآر

لمینت دندان

یکی دیگر از مهمترین انواع روکش های زیبایی دندان ،لمینت دندان می باشد. در این روش لایه نازکی از جنس سرامیک و چینی یا همان پرسلن برای جبران از دسترفتگی بخشی از نواحی جلوی دندان ها ، ناهمواری و فاصله بین آن ها و بازیابی شمای طبیعی آنها استفاده می‌شود. اصطلاحاتی نظیر پرسلن ، روکش پرسلن ، روکش سرامیک ، روکش چینی ، لمینیت و .. همه و همه استعاره از لمینت دندان دارد.

لمینت دندان بسیار طبیعی به نظر می رسد و از دوام ، انعطاف‌ پذیری و سازگاری بالایی برخوردار می باشد. لمینیت را می توان از چینی یا یا سایر مواد ساخت، روکش‌ های چینی در برابر لکه‌ ها از لمینت های کامپوزیتی مقاومترند و ویژگی های بازتاب نور آنها بسیار به دندان های طبیعی نزدیک است.

لمینت پرسلن دندان با هدف زیبایی

لمینت پرسلن دندان براقتر و شفافتر از کامپوزیت

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

 شناخت تفاوت بین لمینت و کامپوزیت دندان می تواند در انتخاب روش درمان و زیبایی اصلاح الگو و طرح لبخند بسیار تاثیر گذاری باشد. هر دو روش روکش محسوب شده و دائمی نیز می باشند اما تفاوت هایی دارندو این تقاوت ها شامل موارد زیر می باشد.

  • انجام کامپوزیت تک مرحله ای بوده و تنها در مطب انجام می شود. در صورتی که پیاده سازی لمینت علاوه بر مطب نیازمند آزمایشگاه برای قالب گیری نیز می باشد.
  • ماندگاری لمینت بسیار بالا و در حدود 15 سال بوده و در قیاس با کامپوزیت ونیر که حدوداً 6 تا 7 سال است ، بسیار بالا می باشد.
  • میزان حساسیت به لکه و لک پذیری کامپوزیت ونیر از لمینت بیشتر است.
  • هزینه لمینت نیز کمی بالا بوده و ایضاً دو برابر هزینه کامپوزیت ونیر می باشد.
مرتب سازی دندان های نا مرتب با ارتودنسی

اصلاح کجی و تراکم دندان ها با ارتودنسی فک پایین و بالا

ارتودنسی

ممکن است یک فرد بیش از حد بایت، زیر بایت، ازدحام بیش از حد دندان ها، دندان های کج یا ناهماهنگی فک داشته باشد که می تواند باعث مشکلات خوردن یا گفتار شود. در چنین مواردی، درمان های ارتودنسی توصیه می شود تا به آرامی موقعیت دندان ها را تغییر دهند تا صاف تر و هم ترازتر شوند.

ممکن است فردی با مال اکلوژن یا نیش بد به دنیا بیاید، یا ممکن است به مرور زمان از طریق آسیب یا عادت هایی مانند مکیدن انگشت شست خود در کودکی به آن مبتلا شود.  مال اکلوژن یا گزیدگی بد می تواند در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات سلامت دهان و دندان شود.

نامرتبی دندان ها یا قرارگیری نامناسب آن می تواند منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و التهاب لثه شود. بدین رتیب اهمیت ارتودنسی به خوبی مشخص می شود. ارتودنسی یک روش درمانی موثر است که می توان از آن در موارد زیر استفاده کرد:

  • رفع فاصله بین دندان ها
  • یکسان سازی راستای دندان ها
  • صاف کننده دندان های کج و معوج
  • بهبود عملکرد دهان مانند خوردن یا گفتار
  • رفع مشکلات تراکم دندان ها و زیباسازی کلی دهان
ایمپلنت دندان با هدف زیبایی

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان یک عبارت است از جایگزینی یک ریشه از جنس تیتانیوم در محل دندان از دست رفته که توانایی پیوند با استخوان فک را دارا می باشد. ایمپلنت ها را می توان برای حمایت از هر چیزی از یک تاج یا بریج تا یک مجموعه کامل از دندان ها استفاده کرد. ایمپلنت های دندانی برای جبران کمبود دندان های از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می شوند.

دندانپزشک یک پیچ کوچک تیتانیومی را در محل دندان از دست رفته وارد فک می کند که به عنوان تکیه گاه تاج عمل می کند. ایمپلنت ها تقریباً از دندان های طبیعی اطراف قابل تشخیص نیستند. هنگامی که استخوان و بافت پشتیبان به ایمپلنت جوش می خورند، به طور دائم در جای خود محکم خواهند ماند.

بریج دندان با استفاده از ایمپلنت

بریج دندان با استفاده از ایمپلنت

پل دندان (بریج)

پل دندان برای جاسازی و جبران سه دندان و یا بیشتر ، با استفاده از دو پیچ فنری در دو سمت دندان وسطی انجام می گیرد. بدین ترتیب دندان های میانی با دندان های کناری چسبیده و یک ردیف از دندان های از دست رفته را جبران می کنند.

مراقبت های بعد از زیباسازی دندان ها

پس از پیاده سازی روش های زیبا سازی دندان و دهان باید به موارد بسیار مهمی که در ادامه آمده است ، توجه داشته باشیم.

  • حتی الامکان محدودیت استعمال دخانیات مخصوصاً سیگار برای روکش ها
  • جلوگیری از سرد و گرم شدن دندان ها توسط نوشیدنی های سرد و گرم
  • گاز زدن و بایت آهسته و اصلاح الگوی بایت برای جلوگیری از فشرده شدن
  • دوری از رژیم غذایی پر قند و خوردن نوشابه ، شیرینی خوراکی های لکه زا
هزینه انجام روش های زیبایی دندان

هزینه انجام روش های زیبایی

هزینه زیبایی دندان

زیباسازی دندان ها از پر متقاضی ترین رشته های پزشکی محسوب می شود. با توجه به میزان تقاضای بالا در این حوزه ، چالش و پیچیدگی تخصص زیبایی دندان و استفاده از تجهیزات بسیار مدرن و گرانقیمت ، عموماً هزینه های زیبایی دندان کمی بالا می باشد.

البته در بین روش های زیباسازی فرم و رنگ دندان ها از لحاظ هزینه تفاوت قیمتی وجود دارد. برای مثال روکش های زیبایی دندان بسته به نوع و جنس خود دارای هزینه های متفاوتی می باشد.

به عنوان نتیجه گیری زیباسازی دندان ها می تواند تاثیری شگرفی در بهبود و اصلاح طرح خنده داشته باشد. زیبایی دندان همچنین می تواند در افزایش اعتماد به نفس و خوشایند به نظر رسیدن صورت فرد تاثیر گذار باشد. ما در این نوشته به انواع روش های زیباسازی دندان ها  و هزینه آن نیز پرداختیم.

منبع:  healthline

هیات تحریریه نوآوران سلامت نگاه شما را ارج می نهد

مقالات هم پیوند

اعضای هیات تحریریه نوآوران سلامت مفتخرند که مطالب دیگری در این زمینه تقدیم شما نموده اند

نظرات کاربران

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم، ثبت پاسخ هیات تحریریه را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 2 3 4 5

  • زهرا 1400.12.12

    بسیار مقاله کاربردی و خوبی بود
    دست شما درد نکنه

    پاسخ دهید
    • هیات تحریریه نوآوران سلامت 1400.12.12

      سپاس از لطف شما

      پاسخ دهید
ضمانت اصل بودن کالا
ارسال سریع
بسته بندی سلامت
مشاوره و پشتیبانی

نوآوران سلامت سربلندی مردم ایران سرافراز را آرزو دارد ©2020